Wednesday, November 2, 2016

Bina Ayat dengan Perkataan "alat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "alat" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat bagi Perkataan
  1. Piagam PBB menguntukkan enam alat yang utama, iaitu:
  2. Jam ialah alat yang digunakan untuk menunjukkan waktu.
  3. Ian boleh dibunyikan dengan beberapa gabungan alat muzik.
  4. Adapun alat yang digunakan oleh isterinya dipanggil jangka .
  5. Untuk itu, Michelson mencipta alat interferometer Michelson.
  6. Ahli astronomi Lallacharya menghuraikan alat ini secara terperinci.
  7. Majlis Keselamatan UN merupakan alat yang paling berkuasa dalam PBB.
  8. Kompas adalah alat paling tepat untuk memunjukkan arah di muka bumi.
  9. Gempa bumi diukur dengan menggunakan alat yang dipanggil Skala Richter.
  10. Lihat rencana pemasangan alat pendengaran telefon untuk butiran lanjut.
  11. Dalam muzik klasikal dan opera Eropah, suara dilayan sama seperti alat muzik.
  12. Belalang bersalin kulit boleh dibezakan dengan perkembangan alat sulit luaran.
  13. Mereka tiba tanpa alat pertempuran mereka, menyamar sebagai spesialis tekhnik.
  14. Kewarganegaraan Rom juga dipergunakan sebagai alat dasar luar negara dan kawalan.
  15. Setelah dilancarkan, Astro memperkenalkan tiga-generasi bagi alat penerima dan penyahkod.
  16. Dalam pelayar grafik, setiap isotop juga mempunyai tip alat menunjukkan separuh hayatnya.
  17. Pancaran sinar-X dapat diperolehi daripada sejenis alat elektronik yang dinamakan tiub x-ray.
  18. Multimedia adalah kata gabungan yang merujuk banyak dan kepelbagaian alat atau perantara komunikasi.
  19. Zakar merujuk kepada alat kelamin lelaki dan merupakan organ yang utama dalam sistem pembiakan lelaki.
  20. Kompas atau kompas pelaut ialah alat bantuan ahli pelayaran untuk mendapatkan arah sebenar di muka bumi.
  21. Namun jatidiri muzik dan penggunaan alat muzik tradisional amat dititikberatkan dalam penghasilan tiap lagu.
  22. Oleh sebab itu, barang-barang yang digunakan sebagai alat perantaraan itu berbeza mengikut suasana dan zaman.
  23. Inilah yang membezakan seorang penggubah daripada seorang ahli muzik yang mengimprovisasi atau bermain alat muzik.
  24. Kamera ialah alat yang digunakan untuk merakam imej sebagai gambar foto yang pegun atau satu susunan imej bergerak .
  25. Selepas kepulangannya ke Itali , beliau menyertai Avanti! , alat sebaran utama parti sosialis, sebagai kakitangannya.
  26. Akan tetapi, sebelum penghujung Empayar Rom, lenyapnya sama sekali sebarang pengetahuan dan sains di sebalik alat ini.
  27. Astrarium atau planetarium merupakan penggambaran mekanik tentang sifat berkitar jasad cakerawala dalam satu alat jam.
  28. Pertama, meriam Bofors 40 mm telah menjadi suatu kesulitan untuk diselenggara, dan kesukaran untuk mendapatkan alat ganti.
  29. Penemuan artifak Olmec hematite oleh John Carlson di Amerika menunjukkan alat ini telah digunakan seawal 1000 tahun masehi.
  30. Pengawal keselamatan menyangka bahawa seekor kucing telah membunyikan alat penggera dan ini membolehkan pencuri melepaskan diri.
  31. Masalah yang penting sekali adalah mencari alat penggema yang tidak terjejas oleh perubahan cuaca di laut yang dihadapi oleh kapal.
  32. Permulaan zaman komunis pada mulanya menggulingkan perkembangan hak individu dengna konsep asas mengembalikan yang pada alat negara.
  33. Pelayar ini juga berfungsi sebagai alat penyunting Web, dan dikendalikan atas platform NeXTSTEP dan pelayan Web pertama, CERN HTTPd .
  34. Di sesetengah negara, alat radio FM secara automatik menala ke saluran yang sama dalam daerah berlainan dengan menggunakan sub-jalur.
  35. New Straits Times telah dituduh sebagai satu alat propaganda untuk kerajaan dan pemilik proksinya, Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu .
  36. Pengguna juga boleh mencipta dan menyertai kumpulan minat dan "laman suka" , sesetengahnya dijadikan alat pengiklanan oleh pertubuhan luar.
  37. Apabila ada masa yang lebih atau jika seseorang hendak menegaskan sebilangan kata kunci, dia boleh mencipta alat mnemonik atau perkaitan kata.
  38. Jam tangan ultrakomplikasi mula-mula dicipta atas cita-cita tukang jam tangan untuk menyatukan sejumlah besar di dalam bekas sebentuk alat jam.
  39. Spektroskop adalah alat yang digunakan dalam kimia dan fizik untuk pemerhatian dan analisis sinaran elektromagnet yang dipancarkan oleh sumber.
  40. Telefon berasal daripada adalah alat telekomunikasi yang digunakan bagi memancar dan menerima bunyi pada jarak jauh tanpa terikat, secara bebas.
  41. Setiap peserta memasuki bilik ujibakat, selalunya setelah berjam-jam menunggu, lalu menyanyi sama ada secara a cappella atau diiringi alat muzik.
  42. Selain jam matahari, jam air atau klepsidra juga antara alat waktu tertua di dunia, selain paku bayang menegak dan kayu gundal yang menghitung hari.
  43. Hadis masih dianggap oleh tradisional Islam nombor ic sekolah perundangan sebagai alat penting untuk memahami al-Quran dan dalam hal-hal perundangan.
  44. Kronograf paparan tarikh biasanya boleh terdiri daripada 250 alat, apalagi jam tangan yang sangat kompleks boleh terdiri daripada 1,000 alat ke atas.
  45. Perananya sebagai alat sebaran am kerajaan terbukti dari jumlah peruntukan wang yang besar bagi mengembang dan meluaskan kegiatan-kegiatannya di Sabah.
  46. Biasanya, perbendaharaan kata bertumbuh dan berkembang melalui usia, serta merupakan satu alat komunikasi dan perolehan pengetahuan yang asas dan berguna.
  47. Bebaling juga dipanggil baling-baling ialah sejenis alat mekanikal berbentuk kipas yang memindahkan kuasa dengan menukar daya putaran menjadi daya tujahan.
  48. Kebenaran bahawa Lee telah menonjolkan bakatnya dalam permainan berbagai-bagai alat muzik seperti biola, gitar, dan piano masih diperdebatkan pada hari ini.
  49. Revolusi percetakan dan penciptaan alat cetak oleh Johannes Gutenberg pada 1440 merupakan peristiwa paling penting dalam permulaan kegiatan periklanan di dunia.
  50. Walaupun anak bidang metrologi ini menekankan ukuran itu sendiri, namun kebolehkesanan penentukuran alat ukur itu perlu untuk memastikan keyakinan terhadap ukuran.
  51. Budaya Erlitou, Dinasti Shang dan budaya Sanxingdui pada zaman China awal menggunakan bekas-bekas gangsa untuk upacara amal, serta sebagai alat pertanian dan senjata.
  52. Juga terdapat sejenis lagi alat menjaga waktu yang berupa astrolab, tetapi kegunaannya tertumpu pada kepercayaan tahyul dan tidak sesuai digunakan sebagai takwim petani.
  53. Jam air, bersama dengan jam matahari, berkemungkinan merupakan alat ukuran waktu yang tertua, selain paku bayang menegak, dan kayu hitung yang digunakan untuk mengira hari.
  54. Golongan elit di Selatan memperlihatkan pertubuhan Klan hanya sebagai alat yang dipergunakan oleh askar-askar persekutan untuk meneruskan kegiatan-kegiatan mereka di Selatan.
  55. Dengan segera teori ini menjadi alat yang penting dan perlu untuk ahli-ahli teori dan para penguji kaji dalam bidang-bidang baru fizik atom, fizik nuklear, dan mekanik kuantum.
  56. Antara alat muzik tradisional bagi masyarakat Melayu di Malaysia adalah seperti Serunai, Geduk, Gedumbak, Canang, Kesi, Tetawak, Kecerek, Gendang Sembilan seruling dan sebagainya.
  57. Perkembangan-perkembangan ini membantu mendorong kemunculan sebuah bidang awam yang semakin dilayan oleh penjual-penjual alat tulis yang menghasilkan salinan buku atas permintaan.
  58. Pada awal kemunculan pop yeh-yeh, kugiran mempunyai lima anggota pancaragam dan seorang penyanyi, selain pengendali 5 alat muzik iaitu gitar utama, gitar irama, gitar bes, organ dan dram.
  59. Spektrometer adalah alat yang digunakan untuk mengukur ciri cahaya pada bahagian tertentu spektrum elektromagnet, lazimnya digunakan dalam analisis spektroskopik untuk mengenal pasti bahan.
  60. Meriam sebegini boleh dikendalikan dengan menggunakan kuasanya sendiri berlawanan dengan meriam tunda yang bergantung pada sebuah kenderaan atau alat lain bagi bergerak ke medan pertempuran.
  61. Panggung Kiew akan hantar lorinya yang dilengkapkan dengan banner gambar serta alat pembesar suara meronda ke kampong -kampong memberi tahu orang ramai mengenai gambar yang akan ditayangkan.
  62. Budaya popular memperluas istilah ini lagi sebagai alat untuk menggambarkan Zaman Pertengahan sebagai suatu tempoh kemunduran, dan memperluas erti memburuk serta memperbesar ruang lingkupnya.
  63. Sejak dimulakan dari San Jose, California pada tahun 1909, dan bidang penyiaran radio menjadi kukuh pada 1920-an ketika alat penerima radio dilariskan, terutamanya di Eropah dan Amerika Syarikat.
  64. Penciptaan dan invovasi yang terbit dari hasrat manusia untuk merakam bunyi persekitarannya telah menyebabkan terciptanya alat perakam bunyi seperti phonograph dan gramophone pada akhir abad ke 19.
  65. Penurunan kadar kesuburan terutamanya pada awal abad ke-20 adalah berpunca daripada beberapa perubahan besar: kewujudan banyak bentuk alat kawalan kelahiran, dan perubahan sikap rakyat terhadap seks.
  66. Bagi menggalakkan perfileman di Malaysia, Finas turut memberikan bantuan dalam bentuk kemudahan pinjaman dan sewaan alat kelengkapan penggambaran serta kemudahan produksi filem, dewan pratonton dan studio.
  67. Hingga ketika ini, Jakarta masih terpaksa bergelut dengan masalah-masalah yang terjadi akibat kepadatan penduduk, seperti banjir, kesesakan lalu lintas, serta kekurangan alat transportasi umum yang memadai.
  68. Tambahan pula dalam Bahasa Inggeris Amerika penggunaan "mikron" boleh membezakannya dengan mikrometer, satu alat mengukur, kerana nama unit ini dalam ejaan Amerika adalah satu homograf dengan nama alatan ini.
  69. Pemilihan Connery sebagai James Bond berhutang budi kepada Dana Broccolli, isteri penerbit "Cubby" Broccoli, yang mempunyai reputasi bermain alat muzik untuk memjuk Cubby bahawa Connery merupakan orang yang tepat.
  70. Terorisme dijadikan alat untuk mencapai matlamat oleh pelbagai pertubuhan politik; parti politik di kedua-dua haluan kanan dan kiri, serta pertubuhan-pertubuhan nasionalis, keagamaan, revolusioner dan juga pemerintah.
  71. Hinggalah abad ke-20, alat waktu yang terbaik adalah jam bandul, tetapi olengan kapal di laut serta variasi graviti Bumi sehingga 0.2% menidakkan penggunaan bandul ringkas yang berasaskan graviti secara teori dan amali.
  72. Helikopter bersenjata menjadi alat utama bagi Tentera Darat A.S dan negara-negara Pakatan Warsaw dalam peperangan kereta kebal, dan kebanyakan helikopter penyerang menjadi semakin digunakan dalam misi anti kereta kebal.
  73. Selalunya nasyid lebih gemar didendangkan dengan alat muzik tanpa tali, namun mengikut beberapa pendapat ulama fiqh perkara memainkan alunan nyanyian nasyid dengan alat muzik bertali seperti gitar dan piano adalah dibenarkan.
  74. Bradley, beliau membuat percubaan siaran radio dari rumahnya sendiri sebagai studio dan memancarkannya dengan menggunakan alat pemancar yang terdapat di bangunan Pos dan Telegraf yang kebetulan terletak dekat dengan rumahnya .
  75. Sesetengah tetap dengan pendirian bahawa globalisasi adalah geografi khayalan; iaitu, satu alat politik neo-liberalis, yang cuba menggunakan sesetengah imej dan wancana politik dunia untuk menjustifikasi agenda politik mereka.
  76. Beliau belajar memainkan alat muzik seperti biola, piano dan akordion serta penulisan lagu, di bawah bimbingan penulis lagu Profesor Madya Khairil Johari Johar, jurulatih vokal Khaifiza Abdul Halim dan penyanyi Syafinaz Selamat.
  77. Sebagai alat PBB tunggal yang diwakili oleh kesemua ahli, Perhimpunan ini bertindak sebagai forum untuk ahli-ahlinya membincangkan persoalan undang-undang antarabangsa serta membuat keputusan tentang pengendalian pertubuhan ini.
  78. Metrologi gunaan, teknikal atau industri berkenaan dengan penggunaan ilmu ukuran pada bidang pembuatan dan sebagainya serta kegunaannya dalam masyarakat untuk memastikan kesesuaian alat ukur, penentukuran dan kawanan mutu ukuran.
  79. Amunisi 5.56 mm yang terbaru ini ternyata boleh mendatangkan kerosakan pada alat kerja senjata, dan belerang atau ubat bedil yang digunakan dalam peluru M16 juga “kotor” dan memburukkan keadaan, misalnya halangan dalam senjata.
  80. Istilah horologia , dan λέγειν, memberitahu) digunakan untuk menamakan segala jenis alat yang kini bergelar jam, tetapi penggunaan perkataan ini untuk segala jenis perakam waktu merahsiakan sifat sebenar mekanismenya dari kita.
  81. Jam sirkadian ini, iaitu suatu alat dalaman yang menjaga masa, berubah-ubah suhu dan mengawal enzim ini, berfungsi seiring dengan adenosina, iaitu neurotransmiter yang menghalang kebanyakan proses badan yang dikaitkan dengan kebangkitan.
  82. Ia digunakan sebagai alat untuk mewakilkan kecirian dari saham komponennya, semuanya mempunyai kesamaan seperti perdagangan di pasar saham yang sama, merupakan bahagian dari industri sejenis, atau mempunyai kapitalisasi pasar yang mirip.
  83. Dengan minat mendalam terhadap muzik rock era 70an ketika remaja serta kemahiran bermain alat muzik seperti dram dan gitar, beliau pernah menimba pengalaman sebagai vokalis kumpulan indie Meets Group & Love Bite di awal kemunculannya.
  84. TCG bersamaan dengan masa wajar yang dialami oleh alat jam yang pegun dalam suatu rangka koordinat yang bergerak serentak dengan pusat Bumi, iaitu jam yang melakukan pergerakan yang sekata dengan Bumi tetapi berada di luar telaga graviti Bumi.
  85. N. Kameswara Rao berhujah bahawa tempayan-tempayan yang digali di Mohenjodaro mungkin digunakan sebagai jam air, kerana tapaknya berlancip, sisinya berlubang, dan rupanya serupa dengan alatyang digunakan untuk mencurah air suci pada shivalingam.
  86. TNB melalui anak syarikat juga terlibat dalam pembuatan alat pembolehubah, alat suis voltan tinggi dan kabel, sebagai pakar runding di dalam bidang seni bina, awam dan elektrik, menyelenggara dan membaiki peralatan elektrik dan sebagai pakar pengurusan projek.
  87. Kemudian, Zuckerberg memperluaskan projek asal ini dengan mencipta alat pembelajaran sosial sebagai persediaan peperiksaan akhir sejarah kesenian dengan memuat naik 500 imej zaman Augustus ke dalam sebuah tapak web, dengan satu gambar sehalaman diiringi seksyen komen.
  88. Ketika berusia 6 tahun, bapa saudaranya memberikannya hadiah berupa sebuah mainan berupa Sony Soundpad yang mana ia menjadi alat muzik pertama yang dimainkannya ketika menghadiri kelas muzik dan berupaya mencipta lagu-lagu nakal ketika bergurau senda bersama kawan-kawan.
  89. Walaupun jarang, istilah ini digunakan di dalam sesetengah majalah muzik begitu juga dengan penulisan di internet sebagai terjemahan bagi perkataan bahasa Inggeris band iaitu merujuk kepada kumpulan muzik yang bermain alat muzik tanpa mengira genre muzik yang mereka bawa.
  90. Helikopter Hind yang jatuh ke tangan Taliban Afhganistan secara beransur-ansur tidak boleh digunakan, tetapi beberapa buah darinya masih diterbangkan oleh Northern Alliance, yang mendapat bantuan Rusia dan capaian pada alat ganti, mampu kekal beroperasi sehingga pencerobohan A.S ke atas Afghanistan pada musim luruh 2001.
  91. Siaran Sandakan FM kini dapat didengar bermula dari jam 6.55 pagi hingga 7.00 malam menerusi frekuensi FM 90.1 MHz yang meliputi seluruh daerah Sandakan, Beluran, Kinabatangan, Telupid, serta di sebahagian kecil kawasan dalam daerah Lahad Datu, apabila alat pemancar FM Stereo di Bukit Trig, Sandakan mula beroperasi sejak 26 Mac 2003 dan masih bersiaran pada hari ini.
  92. Ketika era zaman barok dan era zaman klasikal, resitatif muncul di dalam 2 bentuk asas: “secco” (resitatif dasar) ditemani hanya dengan “continuo” (nyanyian atau mainan muzik berterusan) yang kerap dibuat tetapi tidak lebih dari penggunaan alat muzik “harpsichord” (piano eropah); atau accompagnato (dikenali juga sebagai "stromentato") yang mana ditemani oleh orkestra.
  93. Metrologi undang-undang berkenaan dengan "kegiatan-kegiatan yang terhasil daripada keperluan undang-undang serta mengenai pengukuran, unit ukuran, alat ukur dan kaedah-keadah pengukuran yang dilakukan oleh pihak-pihak yang berkemampuan." Keperluan undang-undang begini boleh timbul daripada keperluan menjaga kesihatan, keselamatan awam, alam sekitar, pencukaian, perlindungan untuk pengguna dan perdagangan adil antara lainnya.
  94. Astro juga digesa meningkatkan mutu perkhidmatannya berkaitan dengan gangguan siaran ketika cuaca buruk, ketidakseriusan pihak Astro untuk melayan aduan pelanggannya juga tiadanya tindakan serta merta atau tindakan selanjutnya dari Astro jika gangguan teknikal penerimaan siaran berlaku serta bayaran RM10-RM50 untuk kerja-kerja pembaikan penerimaan siaran atau alat penerima siaran yang tidak logik dan sepatutnya; dan jumlah bayaran yang dikenakan terhadap pakej-pakej yang ditawarkan dengan kadar yang tinggi serta tidak munasabah.


No comments:

Post a Comment