Wednesday, November 2, 2016

Bina Ayat dengan Perkataan "antarabangsa"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "antarabangsa" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat bagi Perkataan
  1. Kod telefon antarabangsa untuk Antartika adalah +672.
  2. Tetapi pada akhirnya, 2 perjanjian antarabangsa telah diadakan.
  3. Majlis kali ini diserikan oleh artis undangan antarabangsa Iyaz.
  4. Kesemua persoalan diatas bekait undang-undang antarabangsa khusus.
  5. Oleh itu, banyak kejohanan antarabangsa telah dipertandingkan di arena ini.
  6. Krisis ini berakhir dengan keputusan dunia antarabangsa yang menyebelahi Mesir.
  7. Oleh itu, ekar antarabangsa adalah tepat sama dengan 4,046.8564224 meter persegi.
  8. Kumpulan Beatles sahaja mencapai jualan rakaman antarabangsa melebihi satu bilion.
  9. Undang-undang antarabangsa umum biasanya dipanggil undang-undang antarabangsa sahaja.
  10. Amy juga mempunyai pertalian saudara dengan pemain bolasepak antarabangsa Nazmi Faiz.
  11. Fira dan Chaq mempersembahkan lagu antarabangsa yang disadur lirik bahasa Melayu baru.
  12. Pada tahun 1999, band antarabangsa menandatangani kontrak rekaman dengan Island Records.
  13. Suara Malaysia ialah sebuah stesen radio antarabangsa dijalankan oleh Radio Televisyen Malaysia.
  14. Hubungan perdagangan antarabangsa hanya terhad kepada pedagang Belanda di Pulau Dejima, Nagasaki.
  15. Newsweek merupakan majalah berita antarabangsa yang diterbitkan setiap minggu di Amerika Syarikat.
  16. Ia mungkin akan memulakan penerbangan antarabangsa ke Singapura, Kunming, Hong Kong dan lain-lain.
  17. Istilah "Undang-undang antarabangsa umum" harus dibezakan dengan "Undang-undang antarabangsa khusus".
  18. Atas alasan itu, Interlingua sering diistilahkan sebagai sebuah bahasa buatan antarabangsa naturalis.
  19. Artis antarabangsa undangan kali ini ialah Iyaz, penyanyi hip-hop kelahiran Kepulauan Virgin British.
  20. Pertubuhan antarabangsa merupakan sebuah pertubuhan dengan keahlian, skop, atau kehadiran antarabangsa.
  21. Terdapat trend baru untuk mengadili tindak-tanduk sesebuah negara dari segi undang-undang antarabangsa .
  22. Perkembangan pernigaan antarabangsa juga dapat mengeratkan perhubungan diplomatik antara negara di dunia.
  23. Selalunya kawasan bebas tentera terletak pada garis kawalan dan membentuk sempadan antarabangsa de facto.
  24. Undang-undang antarabangsa mengenalpasti dan meletakkan negara sebagai aktor utama di pentas antarabangsa.
  25. Beliau juga menyertai briged buruh antarabangsa dan membina jalan-jalan raya di Yugoslavia pada tahun 1950.
  26. ialah sebuah syarikat pemaju dan penerbit permainan video antarabangsa Jepun beribu pejabat di Osaka, Jepun.
  27. Kawasan ini juga menjadi pilihan syarikat-syarikat antarabangsa bagi menempatkan ibu pejabat cawangan mereka.
  28. Kumpulan AirAsia beroperasi penerbangan antarabangsa dan tempatan ke lebih 400 destinasi merentasi 25 negara.
  29. FMSH menumpu aktivitinya pada rangkaian antarabangsa untuk menyebarkan pendekatan Annales ke Eropah dan dunia.
  30. Jika akaun semasa berada dalam lebihan, kedudukan aset antarabangsa negara bersih meningkat dan juga sebaliknya.
  31. Ia sekaligus mengiktiraf Ning sebagai artis antarabangsa setanding dengan Anita Sarawak dan Datuk Sharifah Aini.
  32. Setelah itu beliau berjaya mendapat peluang oleh syarikat rakaman antarabangsa EMI untuk merakamkan album kedua.
  33. Keseluruhan operasi program Legat antarabangsa adalah dipantau oleh SAC dari ibupejabat FBI di Amerika Syarikat.
  34. Ekar-ekar yang paling biasa digunakan pada hari ini ialah ekar antarabangsa dan di Amerika Syarikat, ekar survei.
  35. Ini telah membolehkan tercapainya definisi ketika SI terkini yang dipersetujui antarabangsa berdasarkan masa atom.
  36. Liga Bangsa-bangsa merupakan sebuah perbadanan antarabangsa yang ditubuhkan selepas Persidangan Keamanan Paris 1919.
  37. Akaun VEVO adalah akaun MTV rasmi bagi artis-artis antarabangsa yang menampilkan kualiti paparan video yang bermutu.
  38. Undang-undang antarabangsa mempunyai tiga sumber utama: triti antarabangsa, adat dan prinsip-prinsip am perundangan .
  39. Copenhagen ialah bandaraya Nordik yang paling kerap dikunjungi iaitu 1.3 juta pelancong antarabangsa pada tahun 2007.
  40. Undang-undang antarabangsa adalah perlu bagi mengatur keinginan dan kehendak antara negara yang sering bercanggah ini.
  41. Piagam Bangsa-Bangsa Bersatu adalah perjanjian asas organisasi antarabangsa dipanggil Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.
  42. Selepas pengeboman Jepun, ia tidak jelas apakah status bom atom kepada hubungan antarabangsa atau tindakan ketenteraan.
  43. Sebagai tuan rumah Ibu Pejabat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, ia juga menjadi pusat siasah antarabangsa yang penting.
  44. Dalam undang-undang antarabangsa secara keseluruhannya, tidak terdapat mahkamah yang mempunyai kuasa untuk melakukan ini.
  45. Perdana Menteri Israel Menachem Begin menyatakan di parlimen Knesset tentang kritikan antarabangsa berhubung pengasingan.
  46. Lech Walesa menerima pelbagai anugerah di peringkat antarabangsa termasuk dari Amerika Syarikat dan universiti di Eropah.
  47. Sistem ini adalah yang paling laris digunakan di dunia pada masa kini, dan juga piawaian antarabangsa untuk notasi waktu.
  48. Selain industri pemprosesan dan pengeluaran, pelancongan antarabangsa juga memainkan peranan penting dalam ekonomi negara.
  49. Pada tahun 1958, Amerika Syarikat dan negara-negara Komanwel mentakrifkan panjangnya ela antarabangsa sebagai 0.9144 meter.
  50. Ghazi mula dikenali pada tahun 1999 menerusi filem antarabangsa Anna and the King , disamping Jodie Foster dan Chow Yun-Fat.
  51. Komuniti-komuniti Somali antarabangsa termasuk tetapi tidak terhad kepada Timur Tengah, Eropah, Amerika Syarikat, dan Australia.
  52. Minggu tujuh hari digunakan oleh majoriti warga dunia dan merupakan piawaian antarabangsa seperti yang ditetapkan oleh ISO 8601.
  53. Sebagaimana sebarang undang-undang sekalipun, terdapat banyak juga pencabulan undang-undang antarabangsa yang tidak dipedulikan.
  54. Single "Toxic" dari album ini turut berjaya di pasaran antarabangsa dan memberi penyanyinya Anugerah Grammy beliau yang pertama.
  55. Sebahagian besar komuniti antarabangsa ini tinggal di kawasan di sekitar Daerah Pusat Perniagaan Beijing, Sanlitun, dan Wudaokou.
  56. Sementara itu, emas dijumpai di California, yang dengan segera membangkit minat antarabangsa dan mencetus Serbuan Emas California.
  57. Beliau merupakan seorang tokoh politik yang bersifat vokal berhubung isu-isu antarabangsa sehingga ada yang mencetuskan kontroversi.
  58. Kejadian ini diwar-warkan ke merata dunia lalu menarik kecaman antarabangsa serta sekatan-sekatan dikenakan terhadap kerajaan China.
  59. Lapangan Terbang Antarabangsa Sultan Mahmud akan dijadikan sebuah lapangan terbang antarabangsa setelah kerja naik taraf diselesaikan.
  60. Dua tahun kemudian, Jepun menarik diri daripada Liga Bangsa-Bangsa setelah menyambut kecaman antarabangsa mengenai pendudukan Manchuria.
  61. Undang-undang antarabangsa adalah badan undang-undang yang "mengawal kegiatan-kegiatan entiti yang mempunyai keperibadian antarabangsa".
  62. Astro Awani merupakan saluran berita antarabangsa dalam bahasa Melayu di Astro yang mula bersiaran secara langsung pada 6 September 2007.
  63. Hanotaux tidak suka bagaimana bahasa Perancis hilang kedudukannya sebagai bahasa antarabangsa dan melihat Esperanto sebagai satu ancaman.
  64. Juara bakal dikurniakan kontrak rakaman antarabangsa dan pelancongan percuma ke seluruh dunia untuk menonton rancangan Idol antarabangsa.
  65. Tentera British bergiat dalam operasi-operasi campuran antarabangsa seperti NATO, Perjanjian Pertahanan Lima Negara, RIMPAC, dan sebagainya.
  66. Kuartet Timur Tengah merupakan sekumpulan pihak negara dan pertubuhan antarabangsa yang terlibat dalam menyelesaikan konflik Israel-Palestin.
  67. Astro juga menawarkan ketujuh-tujuh saluran terestrial tempatan dan juga menyediakan pilihan saluran televisyen antarabangsa kepada penonton.
  68. Greig, "undang-undang antarabangsa tidak bolehlah dianggap berasingan daripada faktor politik yang beroperasi dalam perhubungan antarabangsa".
  69. Negara-negara di sebelah timur Tirai Besi mendirikan perikatan ekonomi dan ketenteraan antarabangsa sendiri, iaitu COMECON dan Pakatan Warsaw.
  70. Pada awal era 1980-an, beliau terus merakamkan suaranya dengan syarikat rakaman antarabangsa yang baru bertapak di Malaysia iaitu CBS Records .
  71. Interlingua ialah bahasa buatan antarabangsa yang dibangunkan antara 1937 hingga 1951 oleh International Auxiliary Language Association (IALA).
  72. Pertubuhan antarabangsa seperti Bank Dunia, Tabung Kewangan Antarabangsa dan Pertubuhan Negara-negara Amerika juga beribu pejabat di Washington.
  73. Keperluan undang-undang antarabangsa ketara apabila berlakunya keinginan-keinginan dan kehendak berbeza mengikut negara di peringkat antarabangsa.
  74. Tujuan utamanya ialah untuk membendung jenayah antarabangsa supaya ia tidak sampai ke tanah Amerika Syarikat dan menyelesaikannya secepat mungkin.
  75. Impian Siti Nurhaliza tercapai apabila niat beliau untuk membuat persembahan di pentas antarabangsa di Royal Albert Hall, London pada 1 April 2005.
  76. Indeks ini telah dirangka oleh Transparency International satu badan antarabangsa yang menganalisa ketelusan serta kadar rasuah di peringkat sejagat.
  77. Sebelum mentap di Malaysia, Mosspernah menjadi penulis lagu, pemain gitar dan pengarah muzik untuk kumpulan pop antarabangsa Aishah and The Fan Club.
  78. Persatuan mendapat pengiktirafan oleh Persatuan Palang Merah Antarabangsa pada 4 Julai 1963 dan menjadi ahli badan antarabangsa itu pada 24 Ogos 1963.
  79. Sesetengah cendakiawan juga membezakan proses penggubalan dan kehakiman diperingkat antarabangsa dengan proses penggubalan dan kehakiman dalam negara.
  80. Pada tahun 1985, Obama berhenti daripada kerjanya sebagai penulis kewangan dengan syarikat perunding antarabangsa di New York dan berpindah ke Chicago.
  81. Triti antarabangsa adalah berteraskan kemestian negara-negara secara expresif dan secara sukarela yang diterima diantara mereka dalam bentuk perjanjian.
  82. Ini menyebabkan route domestik Malaysia Airlines berkurangan daripada 118 kepada 22 route dan route antarabangsa juga berkurangan daripada 114 kepada 90.
  83. Sesetengah kebiasaan undang-undang antarabangsa mencapai status kebiasaan utama jus cogens dan berkuatkuasa keatas semua negara dengan tiada pengecualian.
  84. Pada masa ini juga, para angkasawan antarabangsa membuat lawatan pertama kali ke stesen ini oleh Muhammed Faris, Abdul Ahad Mohmand dan Jean-Loup Chrxtien.
  85. Orang-orang yang telah ditewaskan menyesuaikan diri dengan pantas kepada taktik-taktik yang baru ini, dan menyebabkan suatu keadaan antarabangsa yang baru.
  86. Artis UK terkini yang tidak ketinggalan merasai kemasyhuran antarabangsa termasuk Coldplay, Radiohead, Oasis, Spice Girls, Amy Winehouse, Muse dan Gorillaz.
  87. Pelan penstrukturan semula untuk penerbangan domestik bermula Ogos 2006 manakala penstrukturan semula penerbangan antarabangsa dijalankan mengikut fasa-fasa.
  88. Mengikut tradisi, di bawah undang-undang antarabangsa dan Konflik Undang-undang, adalah hak sesuatu negeri untuk menentukan siapakah yang merupakan rakyatnya.
  89. Noraniza mula mengikat kontrak bersama syarikat rakaman antarabangsa Sony Music pada 1991 sekaligus berpeluang bekerjasama dengan penerbit terkenal Ramli M.S..
  90. Perhubungan antara orang Malaysia dan Afrika Selatan pulih apabila Afrika Selatan menyertai masyarakat antarabangsa semula selepas penghapusan sistem aparteid.
  91. Fahaman ini biasanya menumpu kepada ciri-ciri hubungan antarabangsa seperti interaksi negara-negara, saiz angakatan tentera, keseimbangan kuasa, dan sebagainya.
  92. Ia tidak menunjukkan nilai keluaran ekonomi dalam perdagangan antarabangsa dan ia juga memerlukan lebih banyak anggaran dibuat berbanding dengan KDNK per kapita.
  93. Sesetengah cendakiawan kini berpendapat bahawa undang-undang antarabangsa telah berkembang menjadi sesuatu yang lebih daripada hanyalah persetujuan negara-negara.
  94. Pada zaman ini, NSW menjadi tuan rumah Sukan Olimpik Sydney 2000 yang telah dianggap antarabangsa sebagai sangat berjaya dan membantu meningkatkan populariti Carr.
  95. Selain itu, keunggulan Ziana di pentas antarabangsa terserlah apabila beliau berjaya meraih gelaran utama Voice of Asia yang diadakan di Kazakhstan pada tahun 1995.
  96. Menurut satu pelan PBB, Baitulmuqaddis sepatutnya menjadi sebuah bandaraya antarabangsa dan bukan sebahagian daripada negeri orang Arab ataupun negeri orang Yahudi.
  97. Metropolis ini yang berubah dengan begitu pesat kini telah mencapai reputasi antarabangsa untuk perayaan, hiburan malam, seni bina semasa dan seni-seni avant-garde.
  98. Cubaan untuk menghuraikan adat dan amalan undang-undang antarabangsa diperkasakan selepas Perang Dunia Kedua dengan penubuhan Suruhanjaya Undang-Undang Antarabangsa .
  99. Pertubuhan Kerjasama dan Pembangunan Ekonomi ialah satu pertubuhan antarabangsa 30 buah negara yang menerima prinsip demokrasi berperwakilan dan ekonomi pasaran bebas.
  100. Misha dilantik menjadi wajah Shisheido pada 7 Mac 2012 sekaligus menjadi artis melayu pertama yang dipilih oleh syarikat kosmetik antarabangsa yang tertua di dunia itu.
  101. Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu atau PBB ialah sebuah pertubuhan antarabangsa yang dibentukkan di San Francisco, California pada 24 Oktober 1945 selepas Perang Dunia II.
  102. Bush berkata bahawa kehadiran pengawal keamanan antarabangsa amat diperlukan di Darfur, tetapi tidak setuju jika situasi ini dikemukakan ke Mahkamah Jenayah Antarabangsa.
  103. Tujuan penubuhannya adalah untuk menyumbang ke arah kedamaian dan keselamatan dengan mempromosikan kerjasama antarabangsa melalui bidang pendidikan, sains dan kebudayaan.
  104. Usaha untuk mewujudkan kuatkuasa undang-undang berkaitan dengan piagam ini,telah menimbulkan pendebatan antarabangsa mengenai apakah hak kemanusian yang harus diabsahkan.
  105. Disebabkan undang-undang antarabangsa adalah satu cabang undang-undang yang baru perkembangannya tidak dapat dinilai dan kerelevanan dan proprietinya hangat dipertikaikan.
  106. Malangnya tidak mendapat pengiktirafan, sama ada di peringkat antarabangsa atau oleh SFSR Rusia dan selaras dengan Perjanjian Brest-Litovsk , republik ini telah dimansuhkan.
  107. Copenhagen ialah sebuah pusat kebudayaan, perniagaan, media, dan sains utama serantau, seperti yang ditunjukkan oleh beberapa hasil soal selidik dan penarafan antarabangsa .
  108. Pembasmian Kaum ditakrifkan satu bentuk jenayah di bawah undang-undang antarabangsa yang berjudul Konvensyen mengenai Pencegahan dan Hukuman terhadap Jenayah Pembasmian Kaum
  109. Di samping itu, Amy melebarkan sayap ke peringkat antarabangsa apabila berpeluang berduet bersama penyanyi pop Amerika Syarikat iaitu Tommy Page menerusi lagu The Best Part.
  110. Dalam istilah seperti agama dunia, bahasa dunia, dan perang dunia, dunia mencadangkan ruang lingkup antarabangsa atau antara benua tanpa memerlukan penglibatan seluruh dunia.
  111. Sebagai contoh, rangkaian restoran McDonald's adalah badan korporat antarabangsa manakala George Soros adalah salah satu contoh individu berpengaruh di peringkat antarabangsa.
  112. Danell menyertai pengiraan detik pelancaran Sungei Wang 2007 sebagai salah seorang artis bersama-sama artis antarabangsa dari Hong Kong dan Taiwan untuk menghibur orang ramai.
  113. Pada 2003, AirAsia membuka hab kedua mereka di Lapangan Terbang Antarabangsa Senai, Johor Bahru berdekatan Singapura dan melancarkan penerbangan antarabangsa pertama ke Bangkok.
  114. OIML ditubuhkan untuk membantu dalam menyelaraskan peraturan-peraturan sedemikian di peringkat antarabangsa demi memastikan peraturan-peraturan itu tidak menghambat perdagangan.
  115. Kenamaan Vince mula menembusi peringkat antarabangsa setelah bergandingan dengan Nikki Gil dan Alicia Pan untuk merakam lagu tema High School Musical, Breaking Free (versi Asia).
  116. Persidangan Pihak Berikat di Bretton Woods dan Yalta menggariskan sistem pertubuhan antarabangsa baru yang meletakkan AS dan Kesatuan Soviet sebagai tumpuan utama hal ehwal dunia.
  117. Sharifah telah menerima pelbagai anugerah yang telah membawanya hingga ke luar negara sekaligus meletakkan dirinya di tahap antarabangsa setanding dengan artis-artis popular di Asia.
  118. Pada 9 Oktober 2009 pula, Obama diumumkan sebagai penerima Hadiah Keamanan Nobel 2009 untuk "usaha luar biasanya dalam menguatkan diplomasi antarabangsa dan kerjasama di antarabangsa".
  119. Beliau juga ambil bahagian dalam persidangan antarabangsa dan menjadi setiausaha Persidangan Asia-Afrika pertama 1955 di Bandung, Indonesia yang akhirnya tertubuh Pergerakan Berkecuali.
  120. Bagaimanapun, Bangsa-Bangsa Bersatu tidak mewakili konsep ini secara langsung; ia lebih merupai forum antarabangsa berbanding struktur untuk menyatakan hak-hak dan tanggungjawab individu.
  121. Kesemua ini merupakan usaha-usaha berterusan untuk menghasilkan piawai-piawai antarabangsa semasa internet dan teknologi-teknologi lain menggalakkan lebih banyak perdagangan antara negara.
  122. Syarikat Hindia Timur Inggeris ditubuhkan di England pada tahun 1600.Kerajaan British telah memberi kuasa kepada SHTI untuk menjalankan perdagangan antarabangsa dan meluaskan tanah jajahan
  123. Halangan kepada perdagangan anatarabangsa beransur-ansur dihampuskan semenjak era Perang Dunia Kedia melalui perjanjian antarabangsa seperti Persetujuan Am mengenai Cukai dan Perdagangan .
  124. Ekar survei Amerika Syarikat ialah ekar piawai di Amerika Syarikat, tetapi perbezaan pecahan dengan ekar antarabangsa adalah hanya 4 persejuta atau 4 persepuluh ribu daripada satu peratus.
  125. Hubungan antarabangsa sebagai kajian juga menggunakan ilmu pelbagai bidang seperti ekonomi, sejarah, undang-undang, falsafah, geografi, sosiologi, antropologi, psikologi dan kajian budaya.
  126. Juga, ramai menotakan bahawa ciri-ciri berkenaan, seperti kenaikan perdagangan antarabangsa dan peranan lebih penting badan koperat antarabangsa tidak begitu mendalam sebagaimana disangka.
  127. Imbangan perdagangan membentuk sebahagian daripada akaun semasa yang juga termasuk transaksi lain seperti pendapatan daripada kedudukan pelaburan antarabangsa dan juga bantuan antarabangsa.
  128. Selepas kejayaan perang di Eropah, sebuah persidangan antarabangsa diadakan di San Francisco pada tahun 1945, untuk menerbitkan Piagam Bangsa-Bangsa Bersatu yang berkuatkuasa selepas perang.
  129. Kugiran Search mengeluarkan album lagi pada tahun 1996 iaitu Rock 'N' Roll Pie sempena ulang tahun mereka yang ke-15, kali ini melibatkan hasil karya penulis lagu tempatan dan antarabangsa .
  130. Kerajaan Negeri telah bercadang untuk menaik taraf lapangan terbang ini ke antarabangsa dan menjadi gerbang pintu masuk utama udara bagi Negeri Kelantan dan Pantai Timur Semenanjung Malaysia.
  131. Walaupun gerakan itu dapat pulih sebahagiannya tidak lama selepas Perang Dunia II, gerakan-gerakan bahasa antarabangsa pada keseluruhannya dipecahkan menjadi kumpulan-kumpulan yang bersaingan.
  132. Contohnya, Hong Kong dan Singapura telah menjadi pusat kewangan antarabangsa yang terkemuka di dunia, manakala Korea Selatan dan Taiwan ialah pemimpin dunia dalam pembuatan teknologi maklumat.
  133. Juara Lagu juga pernah menjemput juri-juri profesional tempatan dan antarabangsa terutama dari rantau Melayu seperti Singapura, Indonesia, Filipina dan Jepun untuk mengadili pertandingan akhir.
  134. Dalam 50 tahun kebelakangan ini, lebih banyak undang-undang antarabangsa dan badan penggubal undang-undang antarabangsa diwujudkan, seperti Mahkamah Keadilan Antarabangsa di The Hague, Belanda.
  135. Diterajui oleh bekas penyampai Era FM, Seelan Paul sebagai Pengarah Rangkaian, Hot FM menyiarkan lagu-lagu 90-an, lagu-lagu Melayu terbaru, Indonesia, dan antarabangsa serta informasi tentang muzik.
  136. Sebuah metropolis biasanya merupakan pusat ekonomi yang signifikan, politik dan budaya beberapa negara atau daerah, dan sebuah hubungan penting untuk sambungan serantau atau antarabangsa dan komunikasi.
  137. Di samping mengkoordinasikan usaha-usaha antarabangsa mengawal wabak penyakit epidemik seperti SARS, malaria dan AIDS, WHO juga mngadakan program-program mencegah dan merawati penyakit-penyakit tersebut.
  138. Begitu juga, John Quigley, profesor undang-undang antarabangsa memperdebatkan bahawa di bawah doktrin kekadaran, Israel hanya berhak untuk menggunakan kuasa yang mencukupi untuk memperoleh hak laluannya.
  139. Isu-isu seperti pembunuhan maruah, mahkamah puak dan amalan-amalan tradisi yang mana bertentangan dengan undang-undang Pakistan serta antarabangsa menjadi perbahasan sejak beberapa tahun kebelakangan ini.
  140. Beberapa intepretasi undang-undang hak asasi antarabangsa, undang-undang kemanusiaan antarabangsa dan undang-undang perdagangan antarabangsa telah turut menyenaraikan badan-badan koperat, dan juga individu.
  141. Akan tetapi, sekarang undang-undang antarabangsa juga difahami sebagai meliputi struktur dan kelakuan pertubuhan antarabangsa dan, setakat tertentu, perbadanan-perbadanan multinasional dan individu-individu.
  142. Dengan "Penaklukan British" itu, gaya muzik yang dicergaskan semula ini tersebar kembali ke Amerika Syarikat, dan menjadi fenomena kebudayaaan antarabangsa yang berpanjangan dengan kesan sosial kepada dunia.
  143. Pada tahun 1959 kempen derma antarabangsa untuk menyelamatkan tugu Nubia bermula: peninggalan paling keselatan kebudayaan silam ini terancam oleh kenaikan paras air sungai Nil akibat pembinaan empangan Aswan.
  144. Para penentang pendapat ini mengatakan bahawa negara hanya memberi komitmen kepada undang-undang antarabangsa dengan kerelaan sendiri dan mahkamah antarabangsa hanya berfungsi dengan persetujuan negara-negara.
  145. Contoh seni khat dalam dunia perdagangan yang baik ialah logo Al Jazeera, stesen berita antarabangsa yang bertapak di Qatar, dan "Edinburgh Middle East Report", journal akademik Scotland berkaitan Timur Tengah.
  146. Pada dekad 1970-an, Perang Dingin telah memberi laluan kepada pengenduran ketegangan dan perhubungan antarabangsa menjadi semakin rumit apabila dunia tidak boleh dipecahkan kepada dua blok berasingan yang nyata.
  147. (Perlu diingatkan bahawa kesemua ranking universiti yang diberi tertakluk kepada pertikaian mengenai kriterianya; dan bahawa hanya ada penyenaraian THES dan Jiao Tong sebagai rankingantarabangsa yang sedia ada).
  148. Kes Manchukuo ini mendorong Amerika Syarikat untuk menjelaskan Doktrin Stimson, yang menyatakan bahawa pengiktirafan antarabangsa ditahan daripada perubahan dalam sistem antarabangsayang disebabkan kuasa tentera.
  149. Sekalipun undang-undang antarabangsa ada masanya tidak dapat menggelakkan perperangan, ia sekurang-kurangnya dapat mengawal kelakuan antara pihak-pihak yang berbalah dan menggariskan layanan terhadap tahanan perang.
  150. Hal ini bermaksud, Jerman Barat mahu memikul tanggungjawab bagi kesan-kesan peperangan, dan juga mengekalkan tradisi seperti kod lesen kereta antarabangsa D yag khusus untuk Jerman yang diperkenalkan pada tahun 1910.


No comments:

Post a Comment