Wednesday, November 2, 2016

Bina Ayat dengan Perkataan "aktiviti"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "aktiviti" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat bagi Perkataan
  1. Mereka akan didakwa membiayai aktiviti pemberontakan.
  2. Masa lapangnya diisi dengan aktiviti bersukan dan memasak.
  3. Pencemaran utama yang dihasilkan oleh aktiviti manusia termasuk:
  4. vikingr merupakan orang yang terbabit dalam aktiviti sedemikian.
  5. Melalui Sahabat Kedah FM ini, pelbagai aktiviti dapat dijalankan.
  6. Beliau banyak terlibat secara aktif dalam banyak aktiviti penulis.
  7. Dengan itu, viking membawa erti aktiviti di creeks, atau "creeking".
  8. Hilal Subur adalah rekod yang mengagumkan aktiviti manusia masa lalu.
  9. Kemensah Hulu juga agak popular bagi pendaki bukit dan aktiviti lasak.
  10. Pelancong juga boleh menyewa bot untuk aktiviti memancing dan sukan air.
  11. Dalam aktiviti tersebut, bahan bercetak merupakan perkakasan yang penting.
  12. Yang lain, bagaimanapun mengesan aktiviti menyerupai pengurusan di masa lalu.
  13. Suara Taipei menjemput 100 orang yang terkenal menghadiri aktiviti kebajikan.
  14. Ia turut melibatkan konflik secara tersembunyi melalui beberapa aktiviti perisikan.
  15. Ketika menetap di Paris, Mikael mula berjinak-jinak dengan aktiviti melukis grafiti.
  16. Kompeni “ C” diarahkan menghapuskan semua aktiviti musuh di perkampungan My Lai.
  17. Justeru itu, penempatan yang berlaku ada hubungkait dengan aktiviti ekonomi setempat.
  18. Untuk itu, kerajaan mengawal kuat aktiviti pengeluaran, pertukaran dan penggunaan barang.
  19. sebagai agen rasmi yang akan menguruskan segala aktiviti seni beliau dengan lebih tersusun.
  20. Walau bagaimanapun, bulan Februari dan Mac mencatatkan aktiviti terendah bagi pembentukan ribut.
  21. Semasa Perang Vietnam, wilayah Quang Ngai Vietnam Selatan memang menjadi sarang aktiviti Viet Cong.
  22. Sejak 1970 Kabul berhadapan dengan perang yang berterusan sehingga mengurangkan aktiviti ekonominya.
  23. Sewaktu kanak-kanak, beliau juga terlibat dalam pelbagai aktiviti sekolah, termasuk sukan dan pidato.
  24. Sistem merkantilis lebih kepada harta persendirian dan penggunaan pasaran untuk aktiviti ekonomi mudah.
  25. Pemantauan merupakan seni memantau aktiviti seseorang atau kumpulan dari kedudukan pihak yang berkuasa.
  26. Orang Islam di Madinah menyedari aktiviti tersebut dan mula membuat persediaan untuk mempertahankan diri.
  27. Kod sumber adalah komponent penting dalam aktiviti memindah perisian kepada pelantar komputer alternatif.
  28. Ada daripada aktiviti ini yang diikuti dari kumpulan vigilante Tennessee seperti Yellow Jackets dan Redcaps.
  29. Sekiranya beliau membuat aktiviti tertentu seperti membuat persembahan nyanyian, beliau memakai kanta lekap.
  30. Puting beliung boleh terjadi hasil aktiviti di dalam awan kumulonimbus yang besar semasa ribut petir dahsyat.
  31. Pantainya yang berpasir dan landai sesuai untuk aktiviti berkelah, riadah ,mandi laut, sukan air dan memancing.
  32. Misalnya, CIA mungkin diarahkan untuk mengkaji perisikan mengenai aktiviti perancangan pengganas di luar negara.
  33. Bandar ini bermula daripada aktiviti perdagangan yang wujud sejak dahulu kerana daripada lokasinya yang strategik.
  34. Kuil merujuk kepada struktur bagi aktiviti keagamaan atau rohani, seperti memuja dan pengorbanan, atau upacara analogous.
  35. Bangunan ini juga merupakan pusat kebudayaan, muamalat, dan perkembangan dakwah Islamiah, serta pusat aktiviti umat Islam.
  36. Bonn terkenal sebagai aktiviti berparti, dan Marx tidak begitu berjaya kerana banyak menghabiskan masa minum di dewan bir.
  37. Bank-bank membenarkan peminjam dan yang meminjam daripada pelbagai peringkat yang berbeza untuk menyelaras aktiviti mereka.
  38. Antara aktiviti yang boleh dilakukan di sini ialah permainan Paint Ball, perkhemahan, night walk, flying fox dan abseiling.
  39. Penduduk-penduduk di sini tidak berasa senang dengan reaksi keras kerajaan pusat terhadap aktiviti gerakan pemisah tersebut.
  40. Kawasan-kawasan ini didiami oleh majoriti penduduk Melayu Islam dan aktiviti gerakan pemisah telah aktif sejak tahun 1980-an.
  41. Kawasan pantai mempunyai bentuk muka bumi yang rendah dan rata dan majoriti penduduk tertumpu kepada aktiviti menangkap ikan.
  42. Pelancong ke Taman Negara juga boleh memilih untuk menyertai aktiviti memancing terutamanya di Lata Berkoh dan Sungai Kenyam.
  43. Sektor ekonomi penduduk di Bandar KETENGAH Jaya dijana melalui aktiviti perladangan, pertanian, keusahawanan dan penternakan.
  44. Jabatan Alam Sekitar merupakan agensi kerajaan yang ditugaskan untuk memantau penguatkuasaan aktiviti berkaitan flora dan fauna.
  45. Pihak kerajaan menganggarkan 1M4U akan memberikan motivasi kepada belia untuk sama-sama terlibat dengan aktiviti kemasyarakatan.
  46. Dalam pada mengurangkan aktiviti seni, Ziana sempat juga merakamkan sebuah lagu tema filem Sembilu 2005 berjudul "Sembilu Kasih".
  47. Negara ini terletak di titik pertemuan Plat Eurasia dan Plat Afrika, maka ia mengalami banyak aktiviti seismik dan gunung berapi.
  48. Walaupun lembangan ini menghasilkan hanya sedikit aktiviti ribut, namun, kerap kali ribut siklon meragut korban nyawa yang besar.
  49. Unsur penting dalam kapitalisme adalah menjalankan aktiviti dengan jangkaan yang ia akan menghasilkan keuntungan pada masa depan.
  50. Sebagai contohnya, presiden organisasi atau CEO selalaunya orang utama yang diberi tanggungjawab dalam aktiviti perhubungan awam.
  51. Nasser merupakan seorang pemuda yang meminati bidang politik dan telah terlibat dalam aktiviti ini sejak di sekolah menengah lagi.
  52. ekoran penerbangan pengintipan dan gangguan kecil aktiviti ketenteraan daripada Pangkalan Tentera Laut Guantanamo Amerika Syarikat.
  53. Sekretariat mengandungi Ketua Pengarah dan staf-staf dan bertanggungjawab dalam menjalankan aktiviti serta pengurusan harian UNESCO.
  54. Sistem ini membolehkan semua aktiviti penjadualan iklan dapat dihubungkan secara online kepada semua stesen radio di seluruh Malaysia.
  55. Sousveillance" adalah pengawasan songsang yang termasuk rakaman aktiviti pengawasan oleh seorang yang terlibat dalam aktiviti berkenaan.
  56. Petani yang habis musim padi akan mengadakan dikir barat, main gasing, main wau bulan dan lain-lain aktiviti termasok melaga ikan sepilar.
  57. Disebabkan ketiadaan kontrak dengan HIM International Music, maka Aska tidak menyertai sebarang aktiviti promosi untuk album himpunan kedua.
  58. M4U merupakan satu inisiatif dari kerajaan Malaysia untuk menggalakkan lagi penyertaan para belia dalam aktiviti kemasyarakatan di Malaysia.
  59. Nama Lojing dipercayai dari perkataan 'logging' yang bermaksud pembalakan, aktiviti yang paling banyak dilakukan di kawasan tanah tinggi Lojing.
  60. Daerahnya belum banyak diterokai oleh aktiviti manusia dan Papua kaya dengan sumber alam yang menjanjikan peluang untuk berniaga dan berkembang.
  61. Kadar pekerja yang menganggur juga menunjukkan tahap kecekapan penggunaan sumber manusia sesebuah negara dan menjadi indeks bagi aktiviti ekonomi.
  62. Menurut sumber, pulau ini boleh dilawati dan aktiviti memancing boleh dibuat namun terhad pada bahagian utara sahaja yang berhampiran Pulau Maldives.
  63. Lakonan ialah salah satu aktiviti manusia yang bertujuan untuk mengembirakan hati dengan cara meniru watak yang berlainan dengan dirinya yang sebenar.
  64. Dari segi aktiviti bilogi, sarin mirip racun serangga karbamat, seperti Sevin, dan ubat-ubatan seperti pyridostigmine, neostigmina, dan physostigmine.
  65. Semua aktiviti ekonomi di Diego Garcia banyak tertumpa pada ketenteraan disebabkan terletaknya pengkalan gabungan antara British dan Amerika Syarikat.
  66. Maklumat diambil daripada aktiviti setiap orang dalam umur boleh bekerja melalui tinjauan bulanan sampel isi rumah yang mewakili keseluruhan populasi.
  67. Kemenangan Simancas membolehkan kerajaan Kristian mengekalkan aktiviti ketenteraan sehingga tewasnya pengganti Ramiro, iaitu Ordoxo III pada tahun 956.
  68. Perakaunan adalah siri aktiviti penyampaian maklumat kewangan sesebuah entiti perniagaan kepada pengguna berkepentingan seperti pemegang saham dan pengurus.
  69. Agensi Perisikan Pakistan menggunakan pelbagai saluran dan aktiviti bagi membantu Mujahideen, agar tentera Soviet Rusia tidak sampai ke pintu rumah Pakistan.
  70. Pihak FBI telah gagal mencari bukti bahawa beliau pernah terlibat dalam jenayah, tetapi cuba menggunakan rakaman tapes aktiviti seksualnya sebagai blackmail.
  71. Selain dipengaruhi oleh masalah besar ini, politik juga merupakan aktiviti masyarakat, dan dengan itu bergantung kepada angin perubahan sebagaimana yang lain.
  72. Sebaliknya, kepelbagaian ini membayangkan keakhiran beransur-ansur peranan kerajaan Wessex sebagai tumpuan utama dan pengasas arah aliran untuk aktiviti katib.
  73. Kebanyakan aktiviti perhubungan awam memerlukan kerjasama dan kadangkala melalui unit organisasi lain seperti kakitangan personel, undang-undang dan pemasaran.
  74. Sebahagian kecil penduduk mencari pendapatan tambahan melalui aktiviti perniagaan seperti membuka bengkel motosikal, kedai runcit dan juga warung-warung makanan.
  75. Abby Abadi yang sekarang ini dikatakan “sudah berhijrah” di mana agak sibuk pula dengan aktiviti politiknya dan dalam pada masa yang sama mahu mendalami Islam.
  76. Serangan Tet juga menunjukkan betapa tidak berkesannya aktiviti risikan Tentera Amerika kerana tidak dapat meramalkan satu serangan yang dilancarkan secara meluas.
  77. Ia juga boleh jadi untuk Dewan Rakyat untuk menyingkirkan seorang Ahli, tetapi kuasa ini dilatihkan hanya dalam kes-kes salah laku yang serius atau aktiviti jenayah.
  78. Atas sebab yang demikian, lembangan ini diwujudkan di antara lembangan barat laut Lautan Pasifik dan timur laut Lautan Pasifik, yang jauh lebih banyak aktiviti ributnya.
  79. Turut disediakan ialah 4 buah gelanggang tenis, 2 gelanggang bola tampar, 1 gelanggang bola jaring, 1 gelanggang hoki dan sebuah padang bola sepak untuk aktiviti riadah.
  80. Sewaktu era 30an, agensi ini memainkan peranan utama memberkas sebilangan penjenayah terkenal yang terlibat dalam aktiviti seperti penculikan, rompakan serta pembunuhan.
  81. Laluan Kanopi yang tedapat di sini juga sungguh menarik bagi memberikan pelawat pemandangan jarak dekat aktiviti haiwan dan tumbuhan di bahagian kanopi hutan yang tinggi.
  82. Dengan Hammurabi, pelbagai karum di Anatolia dihentikan aktiviti perdagangan — kemungkinan disebabkan barang dari Assyria telah kini didagangkan dengan rakan' Babylonia.
  83. Semasa memberikan taklimat operasi, Kapten Ernest Medina diajukan soalan sama perintah “menghapuskan semua aktiviti musuh” meliputi penghapusan wanita dan kanak-kanak.
  84. Sesetengah perempuan boleh mengalami puncak syahwat yang amat kuat jika titik Gnya dirangsangkan dengan cara betul semasa bersetubuh atau melakukan aktiviti seks yang lain.
  85. Dia memegang satu mini konsert di Taipei pada 11 Januari 2009 dan juga bermula menyertai dalam aktiviti lain, seperti rancangan TV, konsert-konsert dan drama-drama muzikal.
  86. Defibrilasi berkesan untuk ritma-ritma jantung tertentu sahaja, iaitu fibrilasi ventrikel atau takikardia ventrikel tanpa nadi, bukan asistol atau aktiviti elektrik tanpa nadi.
  87. Finas terbabit dengan penggalakkan perfileman di Malaysia, dan dengan perlaksanaan Akta Penggalakan Pelaburan, 1986 turut memancu aktiviti pengeluaran filem dan video tempatan.
  88. Pada Perang Dunia pertama reka bentuk yang lebih besar telah dibuat dan ditempatkan di bahagian belakang yang digunakan sebagai tempat tinggal bagi aktiviti sokongan dan bekalan.
  89. Bagi mengimbas kembali kenangan zaman sekolah, Siti membuat segmen gimrama di bawah bimbingan Petrina Low, kerana ketika di usia persekolahan, Siti terlibat dalam aktiviti gimrama.
  90. Bank pusat berkemungkinan juga mempunyai kuasa penyelia untuk memastikan bank dan institusi kewangan tidak bertindak sembrono atau melakukan penipuan dalam aktiviti perniagaan mereka.
  91. Ditambah dengan aktiviti pembebasan hamba, dan kejadian biasa hamba yang melarikan diri di sempadan, kewujudan tanah bebas berdekatan menjadi ancaman kepada pemilik hamba di Missouri.
  92. Kerja-kerja menyediakan tapak telah dimulakan pada 28 Oktober 2000 dan kelapa wangi telah dicadangkan sebagai tanaman utama disamping tanaman sampingan dan aktiviti pertanian yang lain.
  93. Kesemua mereka adalah bintang di dalam bidang-bidang yang mereka ceburi seperti sukan, perniagaan, musik dan aktiviti kemasyarakatan serta merupakan inspirasi kepada belia di negara ini.
  94. Peserta dan keluarga akan ditempatkan di dalam kawasan projek dengan diberi kemudahan rumah dan kawasan ladang untuk menjalankan aktiviti pertanian yang telah diatur oleh pihak pengurusan.
  95. Bagi aktiviti kerohanian dan kebajikan, surau boleh memuatkan 800 orang jemaah pada satu masa, sick bay boleh memuatkan 30 orang pesakit, kedai koperasi mempunyai ruang dobi & kedai runcit.
  96. Emas dan perak yang banyak diperoleh dari imbangan perdagangan akan menjadi perangsang kepada aktiviti ekonomi secara umum, membolehkan negara mengenakan lebih cukai dan mendapat lebih perolehan.
  97. Dalam usaha untuk menangkap imaginasi belia demi memberikan inspirasi dalam merealisasikan impian tersebut, kempen 1Malaysia Untuk Belia diwujudkan bagi menjalankan aktiviti berkaitan sukarelawan.
  98. Pengurusan BERNAMA diketuai seorang Pengurus Besar yang dibantu oleh sebuah Jawatankuasa Pengurusan dalam melaksanakan sebuah program dan aktiviti agensi serta keputusan-keputusan Lembaga Pengelola.
  99. Pada awal tahun 50-an, aktiviti penyiaran di Malaya beroperasi dari studio sementaranya di Jalan Young di Kuala Lumpur dan kemudiannya pada tahun 1956 berpindah ke Bangunan Persekutuan , Kuala Lumpur.
  100. Dari segi lain, ia merujukkan pada pandangan bahawa aktiviti manusia dan keputusan, khususnya yang berpolitik, harus berasaskan pada bukti dan fakta yang tidak berat sebelah dengan pengaruh keagamaan.
  101. Palang diselubungi oleh gegelang dipanggil "gelang 5-kpk" yang mengandungi pecahan besar molekul hidrogen yang wujud di galaksi tersebut, di samping kebanyakan aktiviti pembentukan bintang Bima Sakti.
  102. Begitu juga dengan aktiviti manusia yang suka membuang sisa-sisa domestik seperti sampah-sarap dan sisa-sisa industri ke dalam sungai boleh menyebabkan sungai menjadi cetek dan pengaliran air tersekat.
  103. Kelewatan Misha Omar disiapkan juga disebabkan mahu menunggu masa terluang Ramli untuk menerbitkan album itu memandangkan jadual hariannya yang dipenuhi pelbagai aktiviti seni di dalam dan luar negara.
  104. Ahli pengurusan yang berpengalaman, mempunyai kepakaran yang relevan dan yang paling penting sekali, mempunyai hati dan semangat untuk aktiviti sukarela akan memastikan kemapanan dan keberkesanan 1M4U.
  105. Tetapi ia menjadi keperluan apabila terbit kemahuan untuk mengalahkan atau bersaing dengan aktiviti KGB di seluruh dunia, tanggungjawab dimana hanya boleh dilaksanakan dengan pelaksanaan yang tidak lurus.
  106. Ia telah menjadikan aktiviti tersebut sebagai satu budaya dalam kalangan orang berada, menteri dan orang-orang gereja dan ini menandakan Zaman Pembaharuan atau 'Dilettanti' (kegembiraan dalam bahasa Itali).
  107. Banyak Black Muslim Afrika mengadopsi tradisi akan Asalatu atau As-Salat kumpulan iaitu Muslim doa atau upacara ritual Islam selama akhir pekan untuk membangkitkan semangat spiritual, kesedaran dan aktiviti sosial.
  108. Tumpuan hujung-hujung saraf yang terletak dekat lubang vagina boleh menyebabkannya merasai seronok semasa aktiviti seks apabila dia dirangsangkan dengan cara yang dia suka, dan mungkin berakhir dengan puncak syahwat.
  109. Di sinilah merupakan pusat kegiatan ekonomi penduduk tempatan kerana terdapat banyak kedai-kedai perniagaan dan dan gerai makan dan terdapat juga sebuah pasar yang menjalankan aktiviti menjual ikan dan sayur-sayuran.
  110. Beliau juga adalah salah seorang yang mengambil daya inisiatif untuk mengadakan Hari Puisi, Cempaka Berbunga, Malam Gema Puisi dan Gentar Rasa di Panggung Anniversary, Manifestasi Dua Seni dan banyak lagi aktiviti lain.
  111. Ketika berusia 12 tahun, dia mula menjinakkan diri dengan Production Software ( Music 2000 and Project 5) dan memulakan aktiviti programming bunyi dan mainan Flash bersama rakan-rakan rapatnya termasuk Iman Ishak (adik Joe Flizzow).
  112. Mungkin yang paling ketara Mychilo Stephenson Cline dalam bukunya, Power, Madness, and Immortality: The Future of Virtual Reality memperdebatkan bahawa realiti maya akan menyebabkan beberapa perubahan penting dalam kehidupan dan aktiviti manusia.
  113. Autisme dianggap sebagai sejenis kecacatan neurologi dan bukan kecacatan psikiatris mudah, meskipun ciri-ciri biasa termasuk masalah dengan perhubungan sosial, dan komunikasi emosi, dan juga pola biasa berkaitan dengan minat, aktiviti dan perangai.
  114. Jabatan Meteorologi Pahang mengaitkan hujan batu dengan Taufan Katrena di Filipina dan Vietnam.Ekor taufan Katrena bertembung dengan aktiviti awan Kumulonimbus yang membawa hujan dan ribut petir pada ketinggian 6,000 dan 9,000 meter dari paras bumi .
  115. DASN bertujuan mengintegrasikan pertimbangan alam sekitar ke dalam aktiviti pembangunan dan proses membuat keputusan yang berkaitan, memupuk pertumbuhan ekonomi serta kemajuan manusia jangka panjang, dan untuk melindungi dan memperbaiki alam sekitar.
  116. Pada 18 Mac 2015, Pulau Diego Garcia serta pulau lain di wilayah lautan Hindia British telah dilidungi dibawah akta baru iaitu Chagos Marine Protected Area yang melarang aktiviti pemancingan dilakukan di wilayah yang bersaiz 640,000 kilometer persegi ini.
  117. Thalabun Nusrah adalah detik bersejarah yang dapat dinukil didalam kitab sirah dan merupakan satu aktiviti penting dalam marhalah kedua perjuangan Rasulullah Lestari atau tidaknya dakwah ditentukan olehnya kerana keberlangsungan dakwah memerlukan dua aspek penting:-
  118. Connery mula mengurangkan bina badan apabila menjumpai seorang orang Amerika selalu menewaskan beliau dalam pertandingan tersebut kerana saiz otot dan tidak seperti Connery, menolak untuk bertanding dalam aktiviti atlet kerana boleh membuat mereka hilang kekuatan otot.
  119. Di bawah pemerintahan Chandragupta dan pewaris-pewarisnya, perdagangan, baik dalaman mahupun luaran, serta pertanian dan aktiviti ekonomi berkembang maju dan diperluaskan ke seluruh India, hasil daripada penciptaan sebuah sistem kewangan, pentadbiran, dan keselamatan yang tunggal dan cekap.
  120. Seni merupakan julat yang berlainan untuk aktiviti manusia, produk serta aktiviti mereka; artikel ini memfokuskan perkara terutamanya seni visual termasuklah penciptaan imej atau objek dalam lapangan bidang seperti seni lukis, seni arca, pembuatan percetakan, fotografi dan media visual yang lain.
  121. Ia juga membayangkan kemunculan gaya katib tempatan dan dialek tulisan yang tersendiri serta juga satu pola peralihan aktiviti yang umum pada abad-abad yang berikut, sewaktu Northumbria, Anglia Timur dan London muncul berturut-turut sebagai pusat-pusat penghasilan kesusasteraan yang utama, dengan minat generik masing-masing.
  122. Peranan Tentera Laut Diraja ialah untuk melindungi aset-aset kepentingan dan strategik British tidak kira lingkungan domestik ataupun secara global, melaksanakan dasar pertahanan dan luar negeri Kerajaan Ratu Britain melalui latihan ketenteraan, aktiviti diplomasi dan aktivit serta agenda lain yang menyokong objektif-objektif ini.
  123. Pelbagai aktiviti yang menarik serta jemputan artis kepada pengunjung dan pada sebelah malam pula akan berlangsungnya konsert kemuncak festival yang turut menampilkan penyanyi seperti Drama Band ,Noraniza Idris, Rahmad Mega, Kaka Azraff, Dayang Nurfaizah, Nash, dan Bunkface sebagai tanda penghargaan untuk mengimbau kembali zaman kegemilangan AJL yang lepas.
  124. Apabila diumumkan, ketua perunding Palestin Saeb Erekat umum ditakrifkan gencatan senjata itu seperti berikut: " Kami telah bersetuju bahawa hari ini Presiden Mahmoud Abbas akan mengisytiharkan pemberhentian penuh keganasan terhadap Israel di mana sahaja dan Perdana Menteri Ariel Sharon akan mengisytiharkan pemberhentian penuh dengan keganasan dan aktiviti ketenteraan terhadap rakyat Palestin di mana sahaja.
  125. Ada tuduhan berlakunya aktiviti membeli undi di kawasan miskin dan di luar bandar .Pengundi haram iaitu nama tidak berdaftar masih dibenarkan mengundi.Pada 8 September 2005, Dr Ayman Nour, seorang pembangkang dan calon Parti Al-Ghad , menuntut diadakan ulangan pilihan raya.Mahkamah Mesir memutuskan Ayman Nour bersalah.Rumah Putih di Amerika Syarikat bimbang dengan hak asasi manusia di Mesir dan bimbang dengan mogok lapar yang dilancarkan oleh Dr Ayman Nour.


No comments:

Post a Comment