Thursday, March 24, 2016

Contoh Ayat Perkataan "cerpen"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "cerpen" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Setiap penulis mempunyai gaya tersendiri dalam menulis cerpen mereka.
  2. Lazimnya, terdapat sembilan tujuan seorang penulis cerpen menghasilkan karyanya iaitu;
  3. Tiada teknik atau kaedah jelas bagaimana seorang penulis itu harus ikut bagi mengolah cerpen karangannya.
  4. Menurut Hashim Awang, terdapat 1,500 buah cerpen yang diterbitkan di Tanah Melayu sebelum Perang Dunia Kedua.
  5. Walaupun ciri-ciri cerpen yang baik adalah subjektif, tetap ada ukuran asas dalam menentukan sesuatu cerpen itu baik.
  6. Biasanya cerpen mengandungi jumlah watak yang sedikit di antara satu sehingga empat dengan tema yang satu dan plot yang ringkas.
  7. Sekretariat Panel Hadiah Karya Sastera pula pada tahun 1976 berjaya mengumpul 614 buah cerpen dari berbagai majalan, akhbar dan kumpulan atau antalogi cerpen.
  8. Ini berbeza di Indonesia yang mana cerpen dibahagikan kepada dua kategori iaitu "cerpen majalah", sekitar 6-8 halaman, dan "cerpen akhbar", sekitar 8-12 halaman.
  9. Sama seperti teknik penceritaan lain, cerpen mempunyai tiga sudut pandangan iaitu sudut pandangan orang pertama, sudut pandangan orang ketiga dan sudut pandangan orang kedua.
  10. Hashim Awang mengatakan cerpen ialah cereka pendek yang membawa persoalan bagi menghasilkan kesan yang indah dan juga memusatkan diri kepada watak dalam situasi, di tempat dan ketika yang sesuai.
  11. Sudut pandangan orang pertama dan ketiga menjadi pilihan yang paling mudah bagi penulis baharu dalam menulis cerpen mereka, manakala sudut pandangan orang kedua adalah paling sukar untuk ditulis.
  12. Othman Puteh mengatakan cerpen ialah cerita pendek yang direka, berbentuk prosa, relatif pendek dan mengutamakan kekuatan daya imaginasi, kreativiti, kecerdasan akal bagi mengusik kepekaan pembaca.
  13. Teori Herati pula berkata cerpen bukan tulisan yang dikemukakan pada halaman pertama editorial dan berbeza dengan cerita kerana cerita hanya deretan peristiwa, sedangkan cerpen ialah peristiwa ataupun cerita yang mempunyai plot yang kemas dengan sejumlah watak yang terhad.
  14. Pada bulan Februari 2010, kesemua 31 himpunan manuskrip milik Josef Mengele yang dikumpul semenjak 1960 sehingga 1975 ketika beliau berada di Paraguay dan Brazil telah dilelong oleh Alexander Autograph dengan anggaran harga sekitar $100,000 kepada individu berbangsa Yahudi yang tidak ingin namanya dikenali.Manuskrip tersebut merangkumi himpunan diari, autobiografi, penulisan berunsurkan falsafah, komen terhadap isu politik serta kesusasteraan seperti sajak dan cerpen yang dikarang olehnya.


1 comment:

  1. Izin kan saya menggunakan ayat di atas ya. Untuk homework. Terima kasih.

    ReplyDelete