Monday, January 16, 2017

Bina Ayat dengan Perkataan "besi"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "besi" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat bagi Perkataan
  1. Peleburan besi awal menggunakan arang sebagai sumber haba dan agen penurun.
  2. Sebahagian besar penghasilan besi zaman Dinasti Zhou berikut, adalah besi tuang.
  3. Batu digantikan dengan gangsa dan perkakasan besi bagi pertanian dan perperangan.
  4. Lembing, panah, anak panah, dan senjata besi juga kerap disebut dalam menteranya.
  5. Kerana kemiskinannya Saidina Ali menjual baju besi perangnya untuk dijadikan mahar.
  6. Walaupun jarang, ini merupakan bentuk utama logam besi semulajadi dipermukaan bumi.
  7. Pelabuhan Yokohama berubah sebagai pintu masuk impor besi baja, mesin-mesin, dan minyak bumi.
  8. Kemudian, apabila alat-alat besi menjadi popular, Zaman Gangsa berakhir dan Zaman Besi bermula.
  9. Pengurangan saiz laras berpunca dari peningkatan dalam teknologi besi dan penghasilan ubat bedil.
  10. Kebanyakan daripadanya adalah oksida besi peralihan yang semikonduktor II-VI, seperti zinc oksida.
  11. Dari tahun 1942, besi telah digunakan untuk membuat lencana, yang menjadikan ia terdedah pada karat.
  12. Untuk tempur jarak dekat, grenad jenis flechette yang meledakkan sejumlah damak besi kecil digunakan.
  13. Besi digunakan dalam penghasilan besi waja, yang bukannya unsur tetapi aloi, sebatian logam berlainan .
  14. Dalam epik Iliad, kebanyakan senjata merupakan gangsa, tetapi ketulan besi digunakan untuk perdagangan.
  15. Ia menjadi tirai besi dan menjadi garisan sempadan antara Jerman Barat dan Jerman Timur selama 28 tahun.
  16. Besi waja merupakan aloi besi paling dikenali, dan sebahagian dari bentuk yang dibentuk oleh besi termasuk:
  17. Aloi dengan kuprum menghasilkan logam kemerahan, aloi besi berwarna hijau, dan aloi aluminum berwarna ungu.
  18. Eksport utama dari Vladivostok merupakan ikan, produk balak, besi ferrous dan bukan besi ferrous, dan kapal.
  19. Sesetengah cari gali menunjukkan bahawa besi mungkin telah dihasilkan di situ sebelum ia dimajukan di Eropah.
  20. Karbon monoksida mengurangkan bijih besi kepada besi lebur, menjadi karbon dioksida di dalam proses tersebut:
  21. Kompas mengandungi anak panah yang dibuat daripada jarum besi bermagnet yang berdasarkan medan magnet di bumi.
  22. Menara Eiffel ialah menara besi yang dibina di atas Champ de Mars bersebelahan Sungai Seine di Paris, Perancis.
  23. Kebanyakan besi ini hadir dalam pelbagai jenis oksida besi, seperti bahan galian hematit, magnetit, dan takonit.
  24. Perubahan ini dimulakan dengan industri tekstil, perkembangan teknik membuat besi dan peningkatan penggunaan arang batu.
  25. Sekitar 3000 SM hingga 2000 SM, semakin banyak objek besi yang dikerjakan dihasilkan di Mesopotamia, Anatolia, dan Mesir.
  26. Pada 1600 SM hingga 1200 SM, besi digunakan secara lebih meluas di Timur Tengah, tetapi tidak menggantikan kegunaan gangsa.
  27. Contoh besi tuang yang terawal di Eropah dijumpai dua tempat di Sweden, Lapphyttan dan Vinarhyttan, antara 1150 hingga 1350.
  28. Sebahagian besar Abad Pertengahan, di Eropah Barat, besi masih dihasilkan dengan menggunakan besi sponge menjadi besi tempa.
  29. Barangan yang terhasil, yang mempunyai permukaan besi waja, adalah lebih keras dan tahan berbanding gangsa yang digantikannya.
  30. Bagaimanapun, kegunaannya kemungkinannya untuk upacara tertentu, dan besi merupakan logam yang mahal, lebih mahal berbanding emas.
  31. Pendekatan saintifik dalam bidang kaji logam memudahkan kerja menyerap dan meningkatkan mutu teknologi besi daripada India dan China.
  32. Gandhi, "bapa kemerdekaan India", Mohammed Ali Jinnah, "bapa kemerdekaan Pakistan", dan Sardar Vallabhbhai Patel, "orang besi India".
  33. Sebagai contoh kalsium pada tulang kita dan besi dalam hemoglobin telah disintesis semasa letupan supernova, berjuta-juta tahun dahulu.
  34. Pada tahun-tahun terakhir Dinasti Zhou , keupayaan penghasilan barangan besi bermula disebabkan teknologi tanur yang berkembang tinggi.
  35. Jarum itu hendaklah digeser-geserkan terlebh dahulu pada mana-mana besi seperti pada pedang supaya besi jarum itu mempunyai medan magnet.
  36. Saiz mereka mengecualikan laras dari diacuan dan ia dibina dari kepingan besi atau batang besi diikat sekali dengan gelung seperti laras.
  37. Nukleus besi adalah antara nukleus-nukleus yang mempunyai tenaga pengikat tertinggi per nukleon, dan hanya diatasi oleh isotop nikel 62Ni.
  38. Dasar perlindungan Jerman bermula dengan surat dari Bismarck pada Disember 1878 yang mewujudkan tarif besi dan tanaman rai pada tahun 1879.
  39. Jika bijih besi dipanaskan serentak dengan karbon sehingga 1420–1470 K, cecair likat terbentuk, satu aloi sekitar 96.5% besi dan 3.5% karbon.
  40. Menghasilkan rerelau bagas yang berupaya menghasilkan suhu melebihi 1,300 K, negara Cina telah memajukan penghasilan besi tuang, atau besi mentah
  41. Serentak dengan peralihan dari gangsa kepada besi adalah jumpaan proses pengkarbonan, yang merupakan proses menambah karbon kepada besi masa itu.
  42. Beliau lulusan Kolej Teknikal Dniprodzerzhynsk Metallurgical dan menjadi seorang jurutera metalurgi dalam industri besi dan keluli di timur Ukraine.
  43. Donetsk ditubuhkan pada tahun 1869 apabila ahli perniagaan berasal dari Welsh, John Hughes membina sebuah kilang besi dan beberapa lombong arang batu.
  44. Selepas tamat belajar di Sekolah Teknikal Dniprodzerzhynsk Metallurgical , beliau menjadi jurutera metalurgi dalam industri besi dan keluli , di Ukraine.
  45. Bagaimanapun, menjelang akhir abad ke empat belas, pasaran bagi besi tuang mulai terbentuk, sebagai permintaan bagi peluru meriam yang diperbuat daripada besi tuang.
  46. Sebagai contoh, batu bata silika yang digunakan untuk melapis ketuhar menghasilkan besi digunakan pada suhu sehingga 1650xC , di mana sebahagian batu bata akan cair.
  47. Penghasilan besi meningkat 45% pada 1958 dan 30% lagi dua tahun seterusnya, tetapi menjumam pada tahun 1961, dan tidak mencapai semula tahap 1958 sehingga tahun 1964.
  48. Mereka dibentukkan secara besarnya dari mineral tengkok, seperti silikat, iaitu membentukkan kerak dan mantel, dan logam seperti besi dan nikel, yang membentukkan teras.
  49. Meriam besi ketuk -pateri di Thanjavur, Tamil Nadu dipercayai dibina semasa pemerintahan Raghunatha Nayak , dan ia dikatakan sebagai salah satu meriam terbesar di dunia.
  50. Maka, terbentuklah sebuah gerakan Islam yang dipimpin oleh Ayatollah Ruhollah Khomeini untuk menamatkan kuku besi kerajaan Pahlavi dan mengembalikan semula tradisi Islam.
  51. Barangan ini dibuat dengan besi tempa, dicipta melalui proses yang sama dengan yang digunakan di Timur Tengah dan Eropah, dan dipercayai diimport oleh penduduk bukan Cina.
  52. Di negara China besi pertama digunakan juga adalah besi meteor, dengan bukti arkeologi mengenai barangan besi tempa muncul di barat laut, berhampiran Xinjiang, pada abad ke-8 SM.
  53. Sebahagian sumber mencadangkan bahawa besi dihasilkan sebagai hasil sampingan dari penyucian tembaga ketika itu, sebagai besi span, dan tidak dihasilkan oleh pakar logam masa itu.
  54. Dinasti Zhou adalah dinasti yang bertahan paling lama dibandingkan dengan dinasti yang lain dalam sejarah China, dan penggunaan besi mula diperkenalkan di China bermula zaman ini.
  55. Pada awalnya, Upper Peninsula dianggap sebagai tidak berguna tetapi sejurus selepas penerimaannya, kawasan itu dibuktikan kaya dengan sumber alam seperti kayu balak, besi dan perak.
  56. Revolusi ini dirancakkan dengan perkembangan peralatan mesin yang dibuat dari besi pada dua dekad pertama kurun ke-19 yang membolehkan pengeluaran mesin-mesin untuk kegunaan industri lain.
  57. Tanda-tanda pertama kegunaan besi datangnya dari Sumeria dan Mesir, di mana sekitar 4000 SM, benda kecil, seperti mata lembing dan perhiasan, dihasilkan dari besi yang didapati dari meteor.
  58. Pesawat tangki KC-130 dilengkapkan dengan tangki bahan api besi tahan karat boleh alih bersaiz 13,626 Liter yang di bawa dalam ruang kargo membekalkan bahan api tambahan apabila diperlukan.
  59. Setelah berbulan lamanya protes dilancarkan terhadap pemerintahan kuku besi Shah Mohammad, pada 16 Januari, 1979 beliau terpaksa melarikan diri ke Mesir sekaligus menamatkan dinasti Pahlavi.
  60. Tiub laras licin kecil ini pada awalnya dituang menggunakan besi atau tembaga pada teras tengah, meriam pertama dengan laras ditebuk direkodkan beroperasi berhampiran Seville pada tahun 1247.
  61. Selain daripada pencapaian tenteranya, Napoleon juga diingati untuk pengasasan Kod Napoleon, dan sesetengah orang pula menganggap beliau sebagai salah satu daripada "pemerintah kuku besiberihsan".
  62. Ia dinamakan Perang Berantai kerana sejumlah besar tentera pejalan kaki Parsi pimpinan Panglima Besar Hormuz diikat dengan rantai besi bagi mengukuh dan menguatkan serangan dan pertahanan secara berkumpulan.
  63. Orang-orang Timur Tengah mendapati bahawa hasil yang lebih keras boleh dihasilkan dengan memanaskan objek besi tempa dalam campuran arang untuk tempoh yang lama, dan kemudiannya dicelup dalam air atau minyak.
  64. Autokratik: Amiriah | Empayar | Faham kemutlakan berihsan | Kediktatoran | Kedespotan Keimaman | Kekhanan | Kesultanan | Kezaliman | Pemerintahan beraja mutlak | Pemerintahan kuku besi | Gelaran raja yang lain
  65. Pencalonan ini tidak mendapat bantahan daripada jajahan-jajahan Parsi kerana Cambyses yang memerintah Parsi ketika itu adalah seorang bersikap kuku besi dan juga selalu menghabiskan masa di Mesir daripada di Parsi.
  66. Bandar ini diasaskan pada tahun 1869 oleh usahawan Welsh , John Hughes , yang telah membina kilang besi dan beberapa lombong arang batu .Semasa Soviet berkuasa di sini, industri keluli di bandar ini semakin pesat membangun.
  67. Dengan kedatangan Revolusi Industri pada abad ke-19, sistem rangka menggunakan besi tempa dimajukan untuk pembinaan jambatan yang lebih besar, tetapi besi tidak mempunyai kekuatan ketegangan yang cukup untuk beban yang besar.
  68. Besi yang dihasilkan adalah besi span, campuran besi dan sanga dengan karbon dan karbida, yang kemudiannya diketuk dan dilipat untuk membebaskan jismi slag dan mengoksidakan kandungan karbon, dengan itu menghasilkan besi tempa.
  69. Objek dari Sistem Suria dalaman ialah terdiri dari kebanyakannya batuan, nama kolektif untuk majmuk dengan poin kecairan tinggi, seperti silikat, besi atau nikel, iaitu yang kekal pejal di bawah hampir semua keadaan dalam nebula protoplanet.
  70. Dimulainya zaman Yayoi pada sekitar 300 SM menandakan kemunculan teknologi-teknologi baru seperti bercucuk tanam padi di sawah yang dilengkapi sistem pengairan dan teknik pembuatan perkakas daripada besi dan gangsa yang dibawa masuk oleh pendatang dari dari China atau Korea.
  71. Ia mengandungi hemocianin, satu tembaga berasaskan protein yang bertukar berwarna biru apabila oksigen, dan bukannya besi berasaskan hemoglobin dalam sel-sel darah merah dijumpai vertebrata, lantas memberikan hemolimfa warna biru-hijau dan bukannya warna merah darah vertebrat.


No comments:

Post a Comment