Friday, February 3, 2017

Contoh Ayat Perkataan "pendidikan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "pendidikan" dalam bahasa Melayu

    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Sistem pendidikan masa kini bergelar LOGSE.

  2. Antara pusat pendidikan tinggi di bandar ini adalah:

  3. Ia merupakan ujian terakhir pendidikan menengah atas.

  4. Rangka pendidikan di Sepanyol dihuraikan dalam rencana ini.

  5. Najib mendapat pendidikan rendah dan menengah di Institusi St.

  6. Hanya pendidikan di sekolah rendah diwajibkan dalam undang-undang.

  7. Prasekolah merupakan sebahagian daripada sistem pendidikan Malaysia.

  8. Rakyat Malaysia diberi pendidikan percuma sehingga peringkat menengah.

  9. Beliau menerima pendidikan awal dari sebuah sekolah berbahasa Belanda.

  10. Belgrave kemudiannya menubuhkan satu sistem pendidikan moden di Bahrain.

  11. Baginda memperoleh pendidikan awal di sebuah sekolah Melayu di Terengganu.

  12. Sistem pendidikan di Malaysia diselia oleh Kementerian Pendidikan Malaysia.

  13. Sesetengah pelajar menerima pendidikan pra-universiti di kolej persendirian.

  14. Dalam bahasa Melayu, ia biasanya merujuk kepada suatu institusi pendidikan Islam.

  15. Prasekolah merupakan pilihan pendidikan bagi kanak-kanak sebelum memasuki sekolah.

  16. Sistem pendidikan dipusatkan terutamanya bagi sekolah rendah dan sekolah menengah.

  17. Sistem Universiti awam dtadbir oleh lembaga pendidikan tinggi yang dikawal kerajaan.

  18. Kemudian baginda meneruskan pendidikan sekolah menengah di Maktab Melayu Kuala Kangsar.

  19. Salah satu asas matlamat pendidikan adalah untuk mengajar kebudayaan melangkaui generasi.

  20. Semasa dekad 1920an, Kyrgyzstan banyak mengembangkan hidup budaya, pendidikan dan sosial.

  21. Diamenerima pendidikan di Haileybury dan Sandhurst, dan menerima tauliah dalam tahun 1898.

  22. Dr. Mahathir mendapat pendidikan awal di Sekolah Melayu Seberang Perak, Alor Setar, Kedah.

  23. Sistem pendidikan Hong Kong mengikut sistem di England, meskipun sistem antarabangsa wujud.

  24. Sebahagian besar penduduk di kota ini dikatakan mempunyai pendidikan sehingga peringkat SMU.

  25. Oleh itu, pengabaian keperluan pendidikan selepas sekolah rendah tidak melanggar undang-undang.

  26. Selain itu, negara ini cukup terkenal dengan sistem pendidikan dan sistem sosial yang cemerlang.

  27. Beliau berjuang untuk Perkara 68 Afghanistan 1923 perlembagaan, yang diwajibkan pendidikan asas.

  28. Seperti kata Mark Twain: "Saya tidak pernah mengizinkan persekolahan menjejaskan pendidikan saya.

  29. Surayud mendapat pendidikan di Sekolah Saint Gabriel dan Sekolah Suankularb Wittayalai di Bangkok.

  30. Satu pasukan utama di sebalik pembaharuan ini adalah Mahmud Tarzi, penyokong kuat pendidikan wanita.

  31. Brooke era menyaksikan ketibaan Kristian mubaligh, membawa pendidikan dan perubatan moden ke Sarawak.

  32. Banyak subsidi diberi oleh kerajaan untuk menanggung pendidikan di universiti-universiti awam tempatan.

  33. Para pelajar juga dapat membuat pilihan untuk pergi ke institusi swasta bagi pendidikan peringkat tinggi.

  34. Tengku Yahya Petra menerima pendidikan awal di Sekolah Francis Light, Pulau Pinang ketika berusia 14 tahun.

  35. IBHY mendapat pendidikan awal di sekolah Melayu di Tanjung Kertau pada tahun 1918 ketika berusia tujuh tahun.

  36. Suu Kyi menggunakan wang tunai 1.3 juta USD yang dimenangi untuk tujuan kesihatan dan pendidikan rakyat Myanmar.

  37. Tunku yang menerima pendidikan Inggeris di London berasa selesa jika Tanah Melayu merdeka dalam Komanwel British.

  38. Beliau merupakan penuntut pertama untuk menerima pendidikan di United Kingdom dibawah tajaan Kerajaan Negeri Kedah.

  39. Malaysia merupakan salah satu negara yang mempunyai sistem pendidikan Cina yang sistematik selain dari negara China.

  40. Program untuk Penilaian Pelajar Antarabangsa menempatkan sistem pendidikan Hong Kong sebagai kedua terbaik di dunia.

  41. Kaum Cina di Malaysia juga menggunakan tulisan Cina ringkas dalam pendidikan sekolah dan kebanyakan media percetakan.

  42. Pada tahun 2004, kerajaan menubuhkan Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia untuk mengawasi pendidikan pengajian tinggi.

  43. Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Melayu Kuala Pilah dan dan Sekolah Melayu Tangga Batu (1937 - 1940), Melaka.

  44. Indeks Pembangunan Manusia ialah ukuran perbandingan jangka hayat, kenal huruf, pendidikan dan taraf hidup di seluruh dunia.

  45. Selepas itu, baginda meneruskan pendidikan Sekolah Menengah di Maktab Melayu Kuala Kangsar selama tujuh tahun sehingga 1914.

  46. Kebiasaannya, subjek-subjek dalam bidang ini ditawarkan kepada para pelajar yang mengikuti pendidikan teknikal dan vokasional.

  47. Di sekolah-sekolah menengah, kemahiran 'biliterate dan tiga bahasa' ditekankan, dan pendidikan bahasa Mandarin telah bertambah.

  48. Beliau memperoleh pendidikan rendah dan menengahnya di Assumption Convent, dan mencapai keputusan yang terbaik pada tahun 1964.

  49. Sebaliknya Lee Kuan Yew berjanji akan memperbaiki kehidupan orang Melayu melalui peluang pekerjaan, pendidikan dan skim perumahan.

  50. Di Hong Kong, Bahasa Kantonis kekal sebagai bahasa pengantar pendidikan dan pengucapan, tetapi pengaruh Bahasa Mandarin semakin kuat.

  51. Dilahirkan di Kuala Lumpur, Malaysia, Sheikh Muszaphar berjaya menamatkan pendidikan sekolah tinggi di Maktab Rendah Sains MARA di Muar.

  52. Universiti ialah sebuah institusi pendidikan tinggi dan pengkajian yang menganugerahkan ijazah akademik di pelbagai peringkat dan bidang.

  53. Negara ini menikmati mutu pendidikan awam yang tinggi, tenaga kerja yang ramai, serta tarafnya sebagai sebuah negara yang amat terglobal.

  54. Kemudahan pendidikan dan budaya yang terdapat di Bangkok termasuk beberapa buah universiti, akademi seni halus dan panggung dan muzium negara.

  55. Pada masa yang sama, parti MCA turut menyeru kementerian pendidikan mengkaji semula keputusan sebelumnya dan mahu ciri sekolah Cina dikekalkan.

  56. Sebagai penyokong permodenan, Shah Reza memulakan pembangunan industri moden, jalan kereta api, dan penubuhan sistem pendidikan tinggi di Iran.

  57. Diputerakan di Seri Menanti, Negeri Sembilan, Tuanku Abdul Rahman memperoleh pendidikan awal di Sekolah Melayu Kuala Jempol sehingga tahun 1907.

  58. Walaupun pendidikan sekolah menengah kebangsaan terdiri daripada 5 tingkatan, "Tingkatan Enam" digunakan untuk menamakan program prauniversiti STPM.

  59. Menerima pendidikan di Maktab Melayu Kuala Kangsar, Tengku Alam Shah telah dilantik sebagai Sultan pada tahun 1938 setelah kemangkatan bapa baginda.

  60. Kerajaan negeri tidak berkuasa dalam kurikulum dan aspek lain pendidikan sekolah rendah dan sekolah menengah, sebaliknya ditentukan oleh kementerian.

  61. Keputusan ini tidak dipersetujui oleh ibu bapa dan pergerakan pendidikan Cina yang diwakili oleh Don Zong, Jiao Zong dan pertubuhan masyarakat Cina yang lain.

  62. Pada 10 Februari pula, Sultan dijadualkan bakal menghadiri Program Bersama Rakyat di Batu Gajah, Perak, tempat baginda diputerakan dan menerima pendidikan awal.

  63. Menurut bancian India pada tahun 2001 Tal mempunyai kadar pendidikan 58%, di bawah kadar purata kebangsaan 59.5%; dengan 60% lelaki dan 40% wanita mampu membaca.

  64. Menurut bancian India pada tahun 2001 Kadi mempunyai kadar pendidikan 74%, melebihi kadar purata kebangsaan 59.5%; dengan 57% lelaki dan 43% wanita mampu membaca.

  65. Menurut bancian India pada tahun 2001 Babai mempunyai kadar pendidikan 66%, melebihi kadar purata kebangsaan 59.5%; dengan 58% lelaki dan 42% wanita mampu membaca.

  66. Ada juga sekumpulan orang dari Uthmaniyyah yang mempunyai pendidikan barat berpendapat bahawa konsep raja berpelembagaan dapat mengurangkan tekanan di dalam negara.

  67. Negara ini mengekalkan model negara kebajikan Nordic dengan penjagaan kesihatan sejagat, subsidi pendidikan tinggi, dan sistem keselamatan sosial yang komprehensif.

  68. Selepas SPM, para pelajar dapat membuat pilihan sama ada belajar dalam Tingkatan 6 matrikulasi, pengajian diploma di pelbagai institut pendidikan seperti Politeknik.

  69. Negara-negara lain di Asia Timur seperti Korea, Jepun and Vietnam turut berkongsi sistem pendidikan yang sama, maka Shuyuan juga ditubuhkan di negara-negara tersebut.

  70. Mahathir mencadangkan bahawa bahasa Inggeris digunakan sebagai 'satu alat' untuk menimbang ilmu dalam bidang-bidang sains dan matematik, sebagai pendidikan di Malaysia.

  71. Pihak British juga menubuhkan universiti di seluruh dunia, dan pendidikan tinggi makin mudah dicapai rakyat jelata bukan sahaja di Eropah malah juga di luar benua tersebut.

  72. Anderson dilahirkan di Cape Town, Afrika Selatan pada 12 Februari 1897 dan mendapat pendidikan di Nairobi, Kenya sebelum melanjutkan pendidikan di Brendon College, England.

  73. Kini, komputer banyak memainkan peranan yang penting dalam pendidikan, sama ada sebagai alat bantu mengajar atau pun melalui pendidikan atas talian (pendidikan jarak jauh).

  74. Secara amnya dalam satu-satu dinasti terdapat sebuah sahaja sekolah pusat diraja yang selalunya terletak di ibu negara dan dijadikan institusi pendidikan tertinggi di negara itu.

  75. Seorang kerabat diraja Johor, beliau dipelihara oleh Sultan Ibrahim ibni Sultan Abu Bakar sejak kecil, dan mendapat pendidikan Melayu sebelum melanjutkan pelajarannya di England.

  76. Sebagai hasil dari penghapusan perhambaan dan ketersediaan pendidikan bagi penduduk asal yang tidak berbahasa Estonia, gerakan aktif nasionalis Estonia ditubuhkan pada abad ke-19.

  77. Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Sungai Balai dan menyambung pelajarannya di Sekolah Menengah Agama Izuddin Shah, Ipoh dan Sekolah Tengku Ampuan Rahimah, Klang.

  78. Hussein Onn menerima pendidikan awalnya di Telok Kurau School Singapura, kini Telok Kurau Primary School dan di English College (kini digelar "Maktab Sultan Abu Bakar"), Johor Bahru.

  79. Selepas menghabiskan pendidikan menengahnya, Einstein memasuki Institut Politeknik Zurich selama empat tahun untuk mengambil pengajian perguruan bagi mengajar sains di sekolah menengah.

  80. Mereka ini mula memperkenalkan kebudayaan, seni bina, bahasa, tulisan, perkataan, makanan, adat resam, agama, sistem kerajaan, pendidikan moral dan banyak lagi kepada masyarakat setempat.

  81. Kota-kota Yunani lain yang mempunyai institusi pendidikan penting termasuk Kos (tempat tinggal Hippocrates), yang mempunyai sekolah perubatan, dan Rhodes, yang mempunyai sekolah falsafah.

  82. Diputerakan di Istana Balai Besar, Kota Bharu, Tengku Yahya Petra menerima pendidikan agama semasa zaman kanak-kanak ketika baginda dibesarkan oleh ayahanda saudara Baginda, Sultan Ismail.

  83. Sebagai sebuah bandar raya global utama, New York memancarkan pengaruh hebat terhadap perdagangan, kewangan, media, kebudayaan, kesenian, fesyen, penyelidikan, pendidikan dan hiburan sedunia.

  84. Pada zaman pertengahan awal, kebanyakan universiti baru ditubuhkan daripada sekolah-sekolah yang wujud sebelumnya, lazimnya apabila sekolah-sekolah ini dianggap menjadi laman pendidikan utama.

  85. Krisis tenaga manusia pula meskipun belum kritikal, mempunyai kesan yang besar di dalam unit-unit tertentu, terutama yang memerlukan anggota yang mempunyai latar belakang pendidikan yang tinggi.

  86. Keadaan berubah dengan penubuhan sistem pendidikan persekolahan asas pada zaman Republik China dan Republik Rakyat China yang bertujuan menyampaikan pendidikan bahasa Mandarin kepada orang ramai.

  87. Baginda diputerakan di Arau, Perlis pada 25 November 1920, Seri Paduka Baginda Raja Perlis menerima pendidikan awal di Sekolah Melayu Arau dan meneruskan persekolahan baginda di Penang Free School.

  88. Beliau yang dilahirkan di Kuantan, Pahang mendapat pendidikan awal di Sekolah Ahmad Shah kemudian meneruskan pelajaran di Maktab Melayu Kuala Kangsar[ dan melanjutkan pelajaran di Universiti Malaya.

  89. Sesuai dengan lokasinya di tengah-tengah bandaraya, Wetland Putrajaya menjadi titik penting dalam membawa rakyat untuk bersama-sama mencapai matlamat dari segi rekreasi, pendidikan dan penyelidikan.

  90. Jika kita menganggap universiti itu sebagai institusi pendidikan tinggi semata-mata, maka Shang Hsianglah yang menjadi universiti tertua, yang ditubuhkan sebelum abad ke-21 SM di China menurut legenda.

  91. Sebagai anak pegawai bandar yang terkenal, Shakespeare berhak menuntut di Sekolah Menengah King Edward VI di Stratford tengah yang memberikan pendidikan intensif untuk tatabahasa dan kesusasteraan Latin.

  92. Ujian Pencapaian Sekolah Rendah merupakan program pengujian untuk menilai pencapaian kognitif pelajar di akhir sekolah rendah di Malaysia dan diambil oleh pelajar-pelajar di akhir Tahun Enampendidikan rendah.

  93. Artikel ini secara terperinci memberitahu bagaimana kerajaan persekutuan mempertahankan kepentingan kumpulan-kumpulan ini dengan mendirikan kuota untuk kemasukan perkhidmatan awam, biasiswa dan pendidikan awam.

  94. Pada 1976, Perdana Menteri Tun Abdul Razak meninggal dunia secara mengejut dan penggantinya Datuk Hussein Onn melantik Dr Mahathir sebagai timbalannya, sambil masih mengekalkan portfoliopendidikan yang disandangnya.

  95. Dalam negeri, Castro menyelia perlaksanaan reformasi tanah, mengikuti dengan pengkolektifan pertanian, pemiliknegaraan industri-industri Cuba yang utama, dan penyediaan kemudahan kesihatan danpendidikan yang percuma.

  96. (Baginda ada dua kanda, tetapi kedua-duanya meninggal dunia pada usia bayi.) Tunku Mahmud menerima pendidikan di Sekolah Rendah Ngee Heng Primary School dan Maktab Inggeris (kini Maktab Sultan Abu Bakar) di Johor Bahru.

  97. Semenjak negara mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957, didapati bangsa Melayu masih tertinggal jauh dari segi penguasaan ekonomi dan pendidikan di Tanah Melayu memandangkan majoriti orang Melayu tinggal di luar bandar.

  98. Dilahirkan dalam keluarga yang warak di Kampung Perlis, Bayan Lepas, Pulau Pinang, beliau menerima pendidikan menengah di Sekolah Menengah Kebangsaan Tinggi Bukit Mertajam dan di Penang Methodist Boys School, Pulau Pinang.

  99. Kementerian Pelajaran Malaysia menyediakan pendidikan prasekolah bagi membolehkan kanak-kanak berumur empat hingga enam tahun memasuki persekolahan lebih awal, terutamanya kanak-kanak daripada golongan berpendapatan rendah.

  100. Para pelajar yang akan menduduki peperiksaan SPM boleh memilih untuk mengambil subjek-subjek elektif seperti di bawah, namun begitu ianya perlu bersesuaian dengan kerjaya yang ingin diceburi selepas tamat pendidikan menengah.




No comments:

Post a Comment