Friday, February 3, 2017

Contoh Ayat Perkataan "pencerobohan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "pencerobohan" dalam bahasa Melayu

    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Misi utama mereka adalah untuk mencegah pencerobohan gerila Indonesia ke Malaysia.

  2. Ekoran pencerobohan Vietnam, Khmer Rouge digulingkan dan digantikan dengan Republik Rakyat Kampuchea.

  3. Pada awal 1895, setelah bertahun-tahun pengorganisasian, Martx melancarkan pencerobohan tiga cabang dari pulau itu.

  4. Kota Bharu juga ialah tapak pendaratan angkatan tentera pencerobohan Jepun pada 8 Disember 1941 semasa Perang Dunia Kedua.

  5. Satu siri rampasan kuasa pada 1970-an diikuti dengan pencerobohan Soviet dan siri perang saudara yang melanda kebanyakan negara itu.

  6. Dalam propaganda Diraja, pencerobohan China merupakan 'jihad' (seisen), langkah pertama untuk hakko ichi'u (lapan sudut di bawah satu bumbung).

  7. Semasa Konfrontasi Indonesia 1963-1966, pesawat Sabre dari 77 Skuadron RAAF selalu memintas pencerobohan oleh pesawat Mig-21 milik TNI-AU Indonesia.

  8. Pada 11 Februari 2013, telah berlaku satu pencerobohan di bahagian timur Sabah oleh kumpulan yang mendakwa diri mereka sebagai pengikut Jamalul Kiram III.

  9. Pada 11 Februari 2013, berlaku satu pencerobohan di bahagian timur Sabah yang didalangi oleh pengikut salah satu waris Kesultanan Sulu, iaitu Jamalul Kiram III.

  10. Hubungan antara harimau individu agak kompleks, kerana nampaknya harimau tidak mengikuti apa-apa "ketetapan" berkenaan hak kewilayahan dan pencerobohanwilayah.

  11. Ketika ini, penyelinapan dan pencerobohan masuk mula dengan menyerang Balai Polis Tebedu di Sarawak, yang terletak kira-kira 5 kilometer daripada sempadan Indonesia.

  12. Apabila tentera Turki melakukan pencerobohan terhadap Cyprus pada 1974 lalu menubuhkan Republik Turki Cyprus Utara, Akrotiri dan Dhekelia tidak terbabit dalam pertempuran.

  13. Pakar sejarah yang lain pula menyebut pencerobohan Jepun ke negeri China pada tahun 1937 sebagai permulaan peperangan, atau pencerobohan Jepun ke Manchuria pada tahun 1931.

  14. Kebanyakan kawasan Jepun moden hanya di bawah kawalan keluarga Maharaja,dan kumpulan etnik saingan (kemungkinannya termasuk, leluhur Ainu) terus menentang pencerobohan Jepun.

  15. Bandar ini diserang beberapa kali oleh kekuatan asing, di mana kerosakan terparah terjadi ketika penyerangan pasukan Jawa tahun 990 dan pencerobohan kerajaan Chola tahun 1025.

  16. Tetapi kedua-dua belah pihak tidak puas dan akhirnya pada tahun 1974 sebuah kumpulan yang mahukan persatuan dengan Greece mengadakan rampasan kuasa yang dibalas dengan pencerobohan Turki.

  17. Bermula pada tahun 1220, Parsi dicerobohi oleh tentera Mongolia di bawah pimpinan Genghis Khan, diikuti dengan Tamerlene, dimana kedua-dua pencerobohan menyebabkan kemusnahan yang teruk di Parsi.

  18. Dengan keadaannya sekarang sebagai pertahanan kepada pencerobohan yang bakal dilaksanakan tanah besar China, tentera ROC telah menekankan lagi Tentera Udara dan Tentera Laut daripada Tentera Darat.

  19. Krisis pencerobohan Lahad Datu 2013 mengaitkan kepada insiden diplomatik yang berlaku di antara Malaysia dan Filipina sejurus selepas 235 orang Filipina yang sebahagiannya bersenjata mendarat di Kg.

  20. Penarikan balik kebanyakan tentera Amerika Syarikat dari Korea Selatan pada bulan Jun telah melemahkan rejim Selatan dan menyebabkan Kim Il-sung untuk memikirkan semula pelan pencerobohanterhadap Selatan.

  21. Berikutan insiden pencerobohan di Lahad Datu, polis Malaysia telah menangkap 104 warga Filipina yang disyaki ada kaitan dengan Jamalul Kiram III di bawah Akta Kesalahan Keselamatan 2012, salah satu daripada pengganti Akta Keselamatan Dalam Negeri.

  22. Menjelang pencerobohan tiba-tiba pada pertengahan tahun 1940 oleh Jerman Nazi yang disokong Itali Fasis sejak 10 Jun 1940, kepimpinan politik Perancis menolak cadangan Winston Churchill mengenai Kesatuan Perancis-British lalu menandatangani penyerahan Gencatan Senjata Kedua di Compixgne pada 22 Jun 1940.

  23. Sebulan kemudian Tentera Laut AS sekali lagi berjaya menghalang pencerobohan Kepulauan Midway dalam Pertempuran Midway, kali ini memusnahkan empat kapal induk Tentera Laut Jepun, yang tidak mampu digantikan oleh industri persenjataan Jepun, sekali gus meletakkan pihak Imperialis Jepun dalam situasi bertahan.

  24. Dari perspektif yang lebih luas para pelajar, aristokrat, paderi, dan Charlemagne sendirilah yang berkongsi satu wawasan untuk mendidik rakyat jelata secara amnya, serta melatih anak-anak golongan atasan cara-cara mengurus harta mereka dan melindungi negara mereka daripada ancaman pencerobohan atau penyelewengan.




No comments:

Post a Comment