Friday, February 3, 2017

Bina Ayat dengan Perkataan "insan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "insan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat bagi Perkataan
  1. Nyata Siti seorang penyanyi yang mempunyai perasaan, dan insan biasa.
  2. Negara yang bermarkah lebih 0.800 dianggap ada pembangunan insan bertaraf "tinggi".
  3. kisah cinta mereka yang tertuang lewat lagu adalah lagu wajib insan yang sedang kasmaran.
  4. Syed Naquib al Atas "sesuatu yg sampai ke dalam diri insan dan memberi makna dlm kehidupan".
  5. Dalam setiap episod, ditayangkan bagaimana kesusahan hidup yang terpaksa ditempuhi insan ini sekeluarga.
  6. Bagaimanapun, dalam kegembiraan penyampaian anugerah, tidak dilupai oleh Era ialah insan seni yang sudah tiada.
  7. Memang agak aneh, persaingan ini tidak sedikitpun melenyapkan namanya sebagai insan seni yang terunggul di tanahair.
  8. Guru-guru yang komited dan berjasa dapat membentuk dan melahirkan insan yang seimbang dari segi jasmani, intelek, emosi dan rohani.
  9. Menjadi institusi penjana, penyebar dan pengaplikasi ilmu berinovatif serta pemangkin kepada pembangunan insan progresif dan persekitaran mapan.
  10. beliau merupakan insan yang bertanggungjawab terhadap kegemilangan artis-artis terulung tanah air seperti Alleycats, Search, Wings,dan lain lain.
  11. Wahai guru-guru kami tercinta Bangun tingkatkan mutu kerja Membentuk insan yang sempurna Cendikiawan bangsa Menuju era yang gemilang Wawasan negara S.K.D.B.
  12. Memacu bidang sains, teknologi dan pengurusan sumber alam melalui penjanaan program pengajian dan penyelidikan cemerlang ke arah pembangunan insan yang menjamin kelestarian agama, bangsa dan negara
  13. Matlamat Jabatan Kemajuan Orang Asli adalah bagi melaksanakan pendekatan pembangunan secara menyeluruh yang melibatkan pembangunan sosioekonomi, pendidikan, kesihatan dan pembangunan modal insan secara terancang dan berterusan.
  14. Konsep Hak kemanusiaan adalah berdasarkan andaian bahasa semua insan mempunyai satu bentuk hak yang sama, sebagaimana mereka mempunyai indentiti insan, yang tidak dipengarahui oleh faktor tempatan, perkauman dan kewarganegaraan.
  15. Selaku komposer, beliau merupakan insan yang bertanggungjawab terhadap kegemilangan artis-artis terulung tanah air seperti Rahim Maarof, Alleycats, Search, Wings, Ella, Ziana Zain, Hattan, Spider, Mawi dan Misha Omar Antara lagu-lagu ciptaannya adalah:
  16. Kaum bidaah tertentu pada masa itu, yang menyangkal bahwa Yesus adalah insan jasmaniah yang benar-benar menderita sengsara dan wafat, dan justeru berkata bahawa "dia hanya tampak seolah-olah menderita sengsara" (Surat kepada jemaat di Smyrna, 2), bukanlah umat Kristian sejati dalam pandangan Ignatius.


No comments:

Post a Comment