Friday, February 3, 2017

Bina Ayat dengan Perkataan "inovasi"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "inovasi" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat bagi Perkataan
  1. Satu peristiwa penting dalam kempennya ialah inovasi Nixon menggunakan televisyen.
  2. Pembinaan Kincir Air dimana inovasi Islam pada zaman dahulu yang ingin diketengahkan semula.
  3. Usaha-usaha inovasi Le Roy menjadikan kronometer itu jauh lebih persis daripada yang dijangka-jangka.
  4. Satu rentetan inovasi teknologi logam mencirikan Zaman Tembaga, Zaman Gangsa dan Zaman Besi yang kemudian.
  5. Penguasaan ekonomi barat ke atas pasaran dunia serta inovasi teknologi barat membantu menyebarkan muzik Amerika dan Eropah.
  6. Dalam bahasa Etruscan, F juga disebut /w/; bagaimanapun, orang Etruscan mengemukakan satu inovasi iaitu menggunakan dwilamabang FH untuk bunyi /f/, dan huruf F menerima fonem /f/ dengan sendirinya apabila orang Rom menyerapnya .
  7. Bagaimanapun, inovasi seperti penyebaran nombor Arab (kurun ke-5 - 15) dan penyelarasan sistem kemasukan buku berganda (Double-entry bookkeeping system) (1494) memberikan peralatan pengurusan bagi penilaian pengurusan, perancangan dan kawalan.
  8. Adalah dipercayai bahawa bangsa Yunani telah menimbulkan inovasi aksara huruf; oleh sebab tiadanya konsonan farinks, maka mereka meminjam hurif ini menjadi huruf omikron untuk menandakan bunyi /o/, iaitu bunyi yang dikekalkan huruf berkenaan dalam bahasa Etruskan dan Latin.
  9. Abad ke-19 menyaksikan lanjutan inovasi oleh Jane Austen, Mary Shelley si novelis gothik, Lewis Carroll si pencerita kanak-kanak, Brontx bersaudari, Charles Dickens yang berkempen sosial, Thomas Hardy yang naturalis, George Eliot yang realis, William Blake si pemuisi berwawasan dan William Wordsworth si pemuisi romantis.
  10. Di antara inovasi ini termasuk syarikat dagang, perniagaan yang besar, kontrak, pertukaran bil, perdagangan antarabangsa jarak jauh, perkongsian seperti mudharabah, dan bentuk awal hutang kredit, keuntungan, kerugian, modal (al-mal), pengumpulan modal, amanah (wakaf), syarikat permulaan, akaun simpanan, pajakan, juru bank, penukar mata wang, lejer, dan saman.
  11. Banyak inovasi pertanian lain diperkenal oleh jurutera dan peladang Muslim, seperti bentuk baru penyewaan tanah , pembaikan dalam penyaliran, pelbagai kaedah pengairan yang sofsikated, pengenalan baja dan sistem pengaliran yang meluas , pembangunan sistem penyaliran berasaskan aliran graviti dari sungai dan mata air, pengunaan pertama noria and chain pumps for irrigation purposes, the establishment of the sugar cane industry in the Mediterranean and experimentation in sugar cultivation, numerous advances in industrial milling and water-raising machines , and many other improvements and innovations.


2 comments: