Saturday, November 5, 2016

Bina Ayat dengan Perkataan "bangun"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "bangun" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat bagi Perkataan
  1. Narayana bangun dari tidur dan mengarahkan Brahma untuk memulakan kerja ciptaan.
  2. Ini menjelaskan tentang keadaan seseorang yang bangun dalam keadaan zakar yang tegang.
  3. Dia disuruh bangun dan memakai baju, beliau menurut dan kemudian membenarkan Kapten dan lietenant .
  4. Namun artikel ini lucu; Franklin tidak mencadangkan agar orang bangun lebih awal dan tidur lebih cepat.
  5. Apalagi KD memang terkenal paling betah dipoles walau harus bangun subuh plus jika harus dengan bedak 7 lapis.
  6. Seterusnya, baginda duduk di bawah pokok Bodhi lalu bersumpah dia tidak akan bangun sehingga menemui kebenaran.
  7. Sesiapa yang bangun dari "Ketiduran Kejahilan" secara langsung yang mengenali alam semula jadi nyata yang sebenar dikenali sebagai Buddha.
  8. Penganut yang mematuhi ajaran Jainisme tidak makan, minum, atau membuat perjalanan selepas matahari terbenam dan sentiasa bangun sebelum matarhari terbit.
  9. Revolusi ini dicetus oleh rakyat Petrograd yang bangun menentang regim Tsar yang zalim dan meneruskan tentangan mereka sehinggalah Tsar Nicholas II turun takhta.
  10. Pada pukul 5:55 pagi 3 Januari 2006, RTM2 memulakan siaran 24 jam sehari buat pertama kalinya, menyiarkan lebih rancangan untuk sesiapa yang bangun lewat menonton televisyen.
  11. Namun yang nyatanya, peraturan ini sangat tidak popular (terutama disebabkan individu harus bangun dan tidur lebih awal daripada waktu biasanya) sehingga peraturan itu ditarik semula.
  12. Dalam geometri, tiub atau silinder adalah bangun ruang tiga dimensi yang dibentuk oleh dua buah lingkaran identik yang selari dan sebuah segi empat tepat yang mengelilingi kedua bulatan itu.
  13. Pernah difikirkan bahawa korelasi antara tidur lebih singkat dan pengurangan risiko kematian hanya berlaku dengan sesiapa yang bangun selepas kurang tidur secara semula jadi berbanding sesiapa yang memakai jam loceng.


1 comment: