Wednesday, February 17, 2016

Contoh Ayat Perkataan "antara satu"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "antara satu" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Namun kedua-dua bahasa ini tidak difahami antara satu sama lain.
  2. Masa antara satu perigee dan seterusnya dikenali sebagai bulan anomali.
  3. Huruf-huruf dalam kedua-dua tulisan ini adalah saling memetakan antara satu sama lain.
  4. Dinasti Zhou berpecah menjadi beberapa negara kecil yang bertempur antara satu sama lain.
  5. Hal ini dapat dilihat pada watak Farid dan Shashii yang saling bantu-membantu antara satu sama lain.
  6. Cabang-cabang ini mempunyai peranan yang berbeza tetapi saling bergantung antara satu cabang dengan lain.
  7. Bermula di akhir kurun ke-18, liberalisme menjadi antara satu ideologi terpenting hampir di semua negara maju.
  8. Suku Aus dan Khazraj menguasai kota Yathrib tetapi sering berbalah antara satu sama lain dan asyik berperang sesama mereka.
  9. Perasaan ingin mengatasi antara satu sama lain telah menyebabkan kemalangan jiwa yang mengorbankan nyawa-nyawa tidak berdosa.
  10. Biasanya cerpen mengandungi jumlah watak yang sedikit di antara satu sehingga empat dengan tema yang satu dan plot yang ringkas.
  11. Ini membahagi-bahagikan Syria di kalangan para amir yang saling berlawan antara satu sama lain, juga dengan Kerbogha, atabeg Mosul.
  12. Aneka pelbagai bahasa ini telah menyebabkan kesulitan dalam berkomunikasi antara satu kelompok etnik dengan kelompok etnik lainnya.
  13. Sepanjang program ini satu pertembungan yang merbahaya antara satu B-52 dan satu KC-135 di ruang udara Sepanyol berlaku pada tahun 1966.
  14. Peraturan ini biasanya dibuat oleh pemerintah negara tersebut supaya rakyatnya boleh hidup, bekerja dan bersosial antara satu sama lain.
  15. Perang Saudara Rusia merupakan antara satu peperangan saudara yang berlaku mulai dari 1917 hingga 1921 antara beberapa kumpulan di Rusia.
  16. Kemungkinan lain adalah model keadaan tetap Fred Hoyle yang mana jirim baru akan tercipta apabila galaksi menjauhi antara satu sama lain.
  17. Etnisiti, kenegaraan dan agama sangat berkait rapat antara satu sama lain, dengan agama Yahudi menjadi keimanan tradisional negara Yahudi.
  18. Ia bukan sebuah kumpulan penyanyi solo yang bersaing antara satu sama lain, malah sebagai sekumpulan penyanyi yang membentuk nyanyian berharmoni.
  19. Tentera-tentera darat merupakan formasi-formasi yang besar dan berbeza-beza antara satu sama lain dari segi saiz, kandungan, dan lingkungan tanggungjawab.
  20. Setiap tahun ia menyebabkan penyakit pada sekitar 650 juta orang dan membunuh antara satu hingga tiga juta, kebanyakannya kanak-kanak di Sub-Sahara Afrika.
  21. Semasa tempoh ini, lima dinasti silih berganti-ganti antara satu sama lain di utara, dan lebih 12 negara-negara merdeka telah terbentuk, kebanyakan di selatan.
  22. Jumlah kematian di seluruh dunia, akibat pandemik ini, dianggarkan sebanyak 75 juta orang, termasuk antara satu pertiga hingga dua pertiga jumlah penduduk Eropah.
  23. Aspek utama ialah sikap saling hormat menghormati dan bersikap menerima di antara satu sama lain.Masyarakat majmuk di Malaysia perlu disatukan melalui '1Malaysia'.
  24. Selepas kemerdekaan Kemboja yang menyusul Persidangan Geneva pada tahun 1954, sayap kiri dan kanan berjuang antara satu sama lain untuk menguasai kerajaan yang baru.
  25. Raja Assyria Ashur-resh-ishi I mengalahkan Nebuchadnezzar I dari Babylon dalam satu pertempuran, apabila pasukan mereka bertembung antara satu sama lain di rantau ini.
  26. Kehadiran kedua-dua pendapat yang dominan saling menperkuatkan di antara satu sama lain dan seterusnya mengadakan justifikasi untuk campur tangan kerajaan di dalam pasaran.
  27. Sejak masa itu, kedua-dua universiti ini telah mempunyai sejarah persaingan yang lama antara satu sama lain, dan merupakan universiti-universiti yang paling susah masuk di United Kingdom .
  28. Di sana, Connery menyerang dengan serangan tangan kepada ahli geng itu, menyambar seorang dengan mencekiknya dan seorang lagi dicekik di bisep dan menghentakkan kepala mereka antara satusama lain.
  29. Inti biasanya menpunyai pelbagai nama, berbeza dari pengilang mesin antara satu sama lain, tetapi kebiasannya ia mempunyai perkataan nix supaya pengguna dapat mencarinya dengan wildcard characters.
  30. V-24 mempunyai persamaan dari segi rekabentuk dan tatarajah dengan helicopter UH-1A Huey, dengan ruang di tengahnya mampu membawa lapan penumpang dengan kedudukan membelakangi antara satu sama lain.
  31. Tujuan asal pertubuhan ini adalah untuk mereka satu set aksara fonetik berbeza bagi setiap bahasa, yang mana sesuatu aksara itu melambangkan bunyi yang berlainan antara satu bahasa dengan satu bahasa lain.
  32. Raja Norodom Sihanouk melaga-lagakan saingan parti-parti politik itu antara satu sama lain sementara menggunakan pasukan polis dan angkatan tentera untuk menumpaskan kumpulan-kumpulan politik yang melampau.
  33. Sebahagian negara-negara melarangi kewarganegaraan duaan antara satu sama lain, umpamanya Cuba dan Amerika Syarikat melarangi kewarganegaraan duaan antara kedua-dua negara itu kerana ketegangan politik mereka.
  34. Dengan penemuan Galaksi Elips Kerdil Sagittarius menyusuli penemuan puing reben galaksi sebagaimana orbit kutub Sagittarius dan interaksinya dengan Bima Sakti yang mengoyakkannya berjauhanantara satu sama lain.
  35. Dalam kebanyakan spesies, yang dewasa mesti bersaing antara satu sama untuk merebut pasangan melalui pemilihan seks, dan individu yang berjaya dalam persaingan ini akan menjadi penentu induk kepada generasi seterusnya.
  36. Facebook merupakan satu benda yang tidak asing lagi bagi setiap orang di seluruh dunia.Mrsm Kuala Krai juga mempunyai facebook sendiri dimana para pelajar, guru,alumni dan staff mrsm dapat berinteraksi antara satu sama lain.
  37. Walau bagaimanapun, semasa satu bulan sidereus, bumi telah bergerak dalam laluan mengelilingi Matahari, menjadikannya purata masa antara satu bulan baru dan bulan seterusnya lebih lama daripada bulan sidereus: ia adalah lebih kurang 29.5 hari.
  38. Para mubaligh melaporkan bahawa pada tahun 1820-an, orang Māori di seluruh pelusuk negera ini saling mengajarkan baca dan tulis antara satu sama lain dengan menggunakan peralatan sediaada seperti daun dan arang, pahatan kayu, dan kulit binatang apabila tidak mempunyai kertas.
  39. Pengalamatan maya membenarkan inti untuk memberikan alamat fizikal yang muncul sebagai alamat yang lain iaitu alamat maya, ini membenarkan setiap program bertindak seakan hanya ada satu program yang berjalan, dan ini mengelakkan gunaan daripada bertembung antara satu sama lain.
  40. Kita semua telah diajar akan sesuatu yang menjadi biasa dalam prinsip kelajuan: jika dua buah kereta menghampiri di antara satu sama lain, setiap satu bergerak dengan kelajuan 50 batu sejam, kita menjangka yang setiap kereta akan menghampiri antara satu sama lain dengan kelajuan hasil daripada penjumlahan kelajuan kedua-dua kereta batu sejam .
  41. Dua kapal angkasa yang menghampiri antara satu sama lain, setiap satu bergerak pada kelajuan 90% kelajuan cahaya relatif kepada pemerhati ketiga yang berada di antara mereka, tidak akan mendapati setiap daripada mereka manghampiri antara satu sama lain pada 90 + 90 = 180% kelajuan cahaya; sebaliknya mereka mendapati kapal yang menghampiri mereka bargerak pada kelajuan kurang daripada 99.5% kelajuan cahaya.
  42. Dalam tritisnya yang terkenal, Handbook of the Law of Torts, William Prosser menakrifkan "tort" sebagai "satu istilah yang diaplikasikan kepada satu kumpulan kesalahan sivil yang tidak tentu dan tidak berkaitan antara satu sama lain tetapi tidak sama sekali berkait dengan satu perlanggaran kontrak dimasa satu mahkamah undang-undang mampu memberi satu pampasan dalam satu bentuk tindakan tuntutan ganti rugi."
  43. Mengatasi kumpulan kelajuan cahaya dengan cara ini adalah sama dengan mengatasi kelajuan bunyi dengan mengaturkan orang dengan jarak yang dekat antara satu sama lain, dan menyuruh mereka semua menjerit "Saya di sini!", setiap seorang dengan sela masa yang pendek, setiap seorang mencatat masa dengan melihat jam tangan masing-masing jadi mereka tidak perlu tunggu sehingga mereka mendengar orang lain menjerit.
  44. Minggu tujuh hari sebagai kira-kira sesuku daripada qamarian pernah diusul-usulkan sebagai asal-usul astronomi tersirat bagi minggu tujuh hari, namun antara kepincangan pada hujah itu termasuk tiadanya keserentakan, perubahan antara satu persatu jangka masa fasa bulan, serta ketidakserasiannya dengan sistem-sistem angka perduabelasan dan perenampuluhan, iaitu asas-asas utama bagi unit-unit kronologi dan kalendar yang lain dalam sejarah.


No comments:

Post a Comment