Wednesday, November 2, 2016

Bina Ayat dengan Perkataan "antaranya"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "antaranya" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat bagi Perkataan
  1. Antara lagu yang telah dipilih antaranya seperti;
  2. Terdapat beberapa sistem undang-undang di dunia, di antaranya ialah:
  3. Pelancaran RMS mempunyai beberapa matlamat penting, antaranya ialah:
  4. memenangi banyak pertempuran meskipun ada di antaranya tentera Islam tewas.
  5. Album ini menampilkan banyak lagu hits, antaranya ialah "Tak Tercapai Akalmu".
  6. Antaranya adalah majlis debat perdana antaranya dengan Canselor Heinrich Brxning.
  7. Sebagian besar pulau di Jepun bergunung-ganang, dan sebahagian di antaranya merupakan gunung berapi.
  8. Terdapat pelbagai jenis persembahan teater, antaranya ialah: opera, balet, pantomim dan wayang kulit.
  9. telah mengeluarkan beberapa album kompilasi, antaranya â€œJauh Di Sudut Hati” dan “Setelah Kau Tiada”.
  10. Kerana latar belakang kerja ibubapanya, mereka menetap di banyak tempat antaranya Sepanyol, Perancis dan Jepun.
  11. Pada hari ini, terdapat pelbagai jenis rangkaian, antaranya rangkaian kawasan setempat dan rangkaian kawasan luas .
  12. Beliau juga banyak muncul dalam drama bersiri bersama Rosyam Nor antaranya Makan Besar, Maya Mira dan Seri Pengantin.
  13. Lagu ciptaan beliau yang cukup popular antaranya "Bunga-bunga Cinta", "Camar Yang Pulang" dan "Di Persimpangan Dilema"
  14. Selain filem, beliau turut dikenali di skrin televisyen antaranya drama Aishah 50 Sen, Ratu Jamu, Kembali dan Najihah.
  15. Bersekolah di SD Negeri 111 Tirtoyoso dan antaranya gurunya ialah Sutarti Wardojo yang teramat memuji kepemimpinannya.
  16. Sejumlah senario ini pernah berlaku semasa Perang Dingin, sungguhpun tiada antaranya yang mencetuskan pertukaran nuklear.
  17. Bagaimanapun, Delhi telah menjadi pusat kewangan dan politik bagi beberapa empayar India Purba, antaranya ialah Empayar Mughal.
  18. Perang Salib berlaku antaranya untuk menunjukkan ketaatan kuat kepada agama yang bangkit pada abad ke-11 di kalangan orang awam.
  19. Punca kelewatan ini di antaranya ialah kekurangan dana, kegawatan dalam kerajaan dan ketidakpastian dalam keselamatan American Union.
  20. Ia terdiri daripada 14 buah wilayah, antaranya Wilayah Narathiwat, Wilayah Pattani, Wilayah Yala, Wilayah Songkhla dan Wilayah Satun.
  21. Nur Fatima juga pernah menulis lirik antaranya untuk lagu-lagu seperti Caramu nyanyian Nikki dan Zahid, Malu Tapi Mahu dan Satu Harapan .
  22. Tiga EVA dilaksanakan, di antaranya untuk merekam video dari luar pesawat serta melakukan uji coba terhadap kelangsungan hidup mikrobial.
  23. Yang utama di antaranya adalah aliran tradisional Theravada , Mahayana, dan Vajrayana yang sejarahnya ditandai dengan masa pasang dan surut.
  24. Antara lagu yang popular di dalam album tersebut antaranya "Syurga di Hati Kita", "Kesuma Hati", "Ada Suara Ada Cinta" dan "Penawar Semalu".
  25. Beliau terus menulis opera dengan cara yang digemari ramai, antaranya adalah karya beliau untuk “opera agung” Perancis iaitu Don Carlos.
  26. Filem tersebut merupakan filem pertama dan terakhir lakonannya diikuti dengan beberapa buah drama antaranya seperti drama bersiri Kelas Malam.
  27. Terdapat beberapa buah tempat menarik di Putatan, antaranya Lok Kawi Wildlife Park yang sering menjadi tumpuan pelancong dalam dan luar negara.
  28. Kedua-dua sistem menggunakan strim pengangkutan dan codec video MPEG-2; perbezaan ketara antaranya ialah bagaimana perkhidmatan berkenaan dikodkan.
  29. Beliau menghasilkan album bersama syarikat berkenaan dengan lagu-lagu popular antaranya "Permata", "Mungkin", "Keabadian Cinta", "Sesucinya Cintamu".
  30. Banyak juga filem Hollywood yang berkisarkan tokoh, sastera atau peristiwa British, antaranya Titanic, The Lord of the Rings dan Pirates of the Caribbean.
  31. Syeikh Abdur Rahman As-Sa'di berkata dalam tafsirnya, Taisir Al-Karim, ayat ini mengandungi banyak pengajaran, di antaranya ialah mengisbatkan kalam Allah.
  32. Daripada sifat-sifat ini, salah dua antaranya lebih merupakan sifat yang semula jadi, yakni "keinginan untuk mencapai" serta "keupayaan untuk bekerja keras".
  33. Sepanjang pembabitannya dalam bidang hiburan, dia pernah menggondol beberapa anugerah, antaranya adalah Kumpulan Baru Terbaik pada Anugerah Planet Muzik 2008.
  34. Kerajaan ini sentiasa meminta pertolongan dari sekutunya ketika seperti Penyatuan Itali, antaranya United Kingdom dan Empayar Perancis Kedua ketika Perang Krimea.
  35. Beberapa di antaranya hanya menjadi relevan dengan perkembangan baru-baru ini apabila komputer yang menggunakan UTC dijadikan sebagai perwakilan masa dalaman mereka.
  36. Perlantikan Saidina Abu Bakar mendapat tentangan daripada beberapa orang yang ingin melantik Saidina Ali Abi Talib sebagai khalifah antaranya ialah golongan khawarij.
  37. Sesetengah edisi Moralia termasuk banyak karya yang kini dikenali sebagai pseudepigrafa: antaranya ialah Kehidupan-kehidupan Sepuluh Ahli Pidato , dan Mengenai Muzik.
  38. Sardinia sentiasa dilindungi oleh Perancis pada 1860, Sardinia bertindak menyokong apa yang dibuat oleh Perancis, antaranya menjajah tempat kelahiran Garibaldi, Nice.
  39. Pada masa itu, juga terdapat sebuah bandar untuk pekerja-pekerja yang mengandungi antaranya perkuburan, kilang-kilang roti, kilang bir serta kompleks peleburan tembaga.
  40. Keraguan hilang apabila tindakan perang dilihat sebagai keganasan yang bersebab antaranya kerana penyeksaan orang-orang Kristian yang melakukan lawatan suci ke Tanah Suci.
  41. Konsert tersebut bukan sahaja bertujuan untuk mengetengahkan karya komposer-komposer terbabit malah ia turut memberi peluang kepada penggubah semasa antaranya Ruslan Mohd.
  42. Banyak benda yang Dayang belajar semasa menghasilkan album berjudul DSK antaranya menguruskan bajet serta terpaksa jual album itu sendiri, paksa peminat beli album tersebut.
  43. Tempoh ini diwarnai dengan kejayaan ketara dalam bidang perdagangan dan kebudayaan; banyak karya agung Islam Sepanyol dibina dalam tempoh ini, antaranya Masjid Jami Cordoba.
  44. Selama 15 tahun dari 1885 sampai 1910, Woodrow Wilson mengajar di beberapa Universiti; antaranya Universiti Princeton, di mana ia memegang jawatan sebagai Presiden selama lapan tahun.
  45. Penganjuran AE pernah melibatkan beberapa kontroversi seperti isu penggunaan fanatik yang memenuhi ruang pentas di mana ada di antaranya terdiri daripada peminat wanita yang bertudung.
  46. Memuatkan 12 buah lagu, Bebaskanlah menampilkan karya-karya komposer handalan negara antaranya Aubrey Suwito, Audi Mok, Kieran Kuek dan Mode serta komposer dari Australia, Jamie Huber.
  47. Antara penyanyi yang popular lain menyanyikan lagu-lagu ciptaan beliau, di antaranya Ahmad Jais, Sanisah Huri, Kartina Dahari, Rafeah Buang, Sharifah Aini, Ahmad Daud dan juga Sudirman.
  48. Dianggarkan antara 103,000 sehingga 105,000 orang Yahudi dari Belanda telah dihantar ke kem tahanan, antaranya mungkin yang paling terkenal adalah seorang budak perempuan Jerman, Anne Frank.
  49. Beliau yang pernah berkhidmat dengan Orkestra RTM selama 17 tahun, telah memenangi banyak anugerah dan antaranya Anugerah Merak Kayangan bagi lagu ciptaan pertamanya Bintang Malam pada 1980.
  50. Di Terengganu, nama Ru merupakan nama biasa yang digunakan di kebanyakan kampung nelayan di tepi pantai, antaranya adalah kampung Ru Renggeh, Ru Dua , Ru Se le sekarang Rusila, dan Ru Rendang.
  51. Beliau mempunyai suara yang unik seakan-akan penyanyi Indonesia serta menarik minat pelbagai syarikat rakaman antaranya Philips dan akhirnya mereka mengambilnya sebagai artis rakaman pada tahun 1979.
  52. Para vokalis yang telah melancarkan karier solo berlumba-lumba untuk 'kembali ke pangkuan' kumpulan asal masing-masing, antaranya Amy dan Search, Awie dan Wings, Mus dan May serta Nash dan Lefthanded.
  53. Sungai-sungai utama mengalir melalui kawasan kota Bandung, antaranya Sungai Cikapundung dan Sungai Citarum serta anak-anak sungainya yang umumnya mengalir ke arah selatan dan bertemu di Sungai Citarum.
  54. Lagu dan Album Kumpulan Sleeq di Malaysia dan Singapura Telah banyak lagu-lagu Sleeq mendapat tempat di radio tempatan Singapura dan Malaysia, antaranya ialah Pilihan Aku, Cun Saja, Sembunyi dan Moviestar.
  55. Beberapa buah drama lakonan Umie ketika itu tidak juga dapat ditayangkan ekoran masalah bersama LPF, antaranya drama Hartini & Jangan pada 1997 juga pada tahun 2000 iaitu drama 5 Hari Raya & Ma Rabbuka.
  56. Yogyakarta juga mempunyai banyak candi yang berusia ribuan tahun dan yang merupakan peninggalan kerajaan-kerajaan besar zaman dahulu, antaranya Candi Borobudur yang dibangun pada abad ke-9 oleh Dinasti Sailendra.
  57. Pusat beli belah di bandar ini juga tumbuh seperti cendawan akibat tempias kemajuan yang berlaku di sekitar Kota Kinabalu, antaranya One Place Mall, Putatan Square dan Royal Putatan Plaza yang sedang dalam pembinaan.
  58. Tanah-tanah jajahan dan sekutu-sekutu politik diberikan sejenis bentuk kewarganegaraan Rom yang bertaraf "rendah"; terdapatnya banyak peringkat kewarganegaraan dan hak undang-undang yang bersenggat, antaranya Hak Latin.
  59. Konsep ini mempunyai kesan-kesan yang meluas, antaranya penjelasan sifat cahaya: apa yang telah dianggap sebagai "cahaya" didapati merupakan gangguan ayunan terambat dalam medan elektromagnet, iaitu gelombang elektromagnet.
  60. Di luar keberhasilan tersebut, terdapat beberapa kegagalan besar; salah satu di antaranya mengakibatkan tewasnya tiga angkasawan, Virgil Grissom, Ed White dan Roger Chaffee dalam peristiwa kebakaran landasan peluncuran Apollo 1.
  61. Bagi sesetengah serangga, tiap-tiap bahagian berkenaan membentuk satu hingga beberapa plat eksorangka bebas dengan membran di antaranya (disebut sklerit) meskipun sklerit telah dicantum kepada pelbagai darjah dalam kebanyakan kes.
  62. Desakan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat itu dibuat ekoran kemarahannya terhadap beberapa lagi pemimpin parti, antaranya Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali dan Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr Hassan Ali berhubung isu kerajaan perpaduan.,
  63. Kini Tomok dalam rangka menyiapkan album solo pertama beliau dengan kerjasama beberapa penggubah terkenal tanah air, antaranya Aubrey Suwito yang merupakan pencipta lagu Rindu Terhenti , Edry Abdul Halim , Audi Mok, Aidit Alfian dan Shazee.
  64. Sejak itu beliau tidak muncul di layar lebar/kaca TV sekerap dulu tetapi setiap karyanya mutakhir ini mendapat perhatian yang baik antaranya filem box-office Lagenda Budak Setan, Rock OO dan drama televisyen Seligar dan Malaikat Yang Tersembunyi.
  65. Melalui pertandingan ini, ramai juga nama-nama besar yang muncul antaranya Datuk Siti Nurhaliza, Nora, Liza Hanim, Dayang Nurfaizah, Candy Cheah, Nur Fatimah, Dia Fadila, Carol Oormila, Mas Idayu, Ani Mayuni, Esther Khoo, Alyah, Zehra Zambri dan Arnieza Amir.
  66. Tamen via id-vortoj estas bone komprenebla al mi, kaj mi uzus Idon, se ne ekzistis tre pli subtenita lingvo.Saya mencuba bahasa Ido sebelum bahasa Esperanto, dan menyimpulkan bahawa perbezaanantaranya adalah sangat kecil, berbanding dengan perkara-perkara besar yang membimbangkan .
  67. Para pengguna atau para penyelidik yang berminat dinasihati menggunakan buku-buku atau kamus-kamus istilah yang diiktiraf antaranya Concise Oxford Dictionary of Music, The Oxford English Dictionary on Historical principle , The Harvard Dictionary of Music bagi mendapatkan maksud yang tepat.
  68. Pembuatan astrarium berkembang pada zaman-zaman berikutnya, antaranya adalah yang diasang pada 1774 oleh Eise Eisinga dari Dronrijp, Friesland, Belanda, yang memaparkan kesemua cakerawala dan dipasang pada siling dalam sebuah rumah di Franeker di mana ia telah menjadi tarikan pelancong masa kini.
  69. Selain popular sebagai pelukis grafiti dan mula menempa nama sebagai penyanyi, SoneOne juga berpeluang membuat persembahan di merata tempat antaranya jejalah bebas di Amsterdam dan Singapore malah pernah berkongsi pentas dengan artis antarabangsa seperti The Black Eyed Peas (USA), Rain (Korea) and Thaitanium (Thailand).
  70. Dengan kebolehan luar biasa menyanyikan lagu-lagu asli Melayu serta lagu bergenre R&B, Dayang mula mengambil bahagian dalam beberapa pertandingan nyanyian di negerinya sendiri antaranyamemenangi Bintang Asli Remaja 1996 dan ke peringkat akhir dalam pertandingan Bintang Remaja Sarawak 1996 dan akhirnya muncul juara dalam edisi 1997.
  71. Penggantinya, Suhaimi Abdul Rahman, atau lebih dikenali sebagai "Amy", menggantikan tempat Zainal sebelum kugiran Search menandatangani kontrak rakaman pertama bersama Polygram Records di Singapura pada pertengahan 1980-an.Sebelum mereka merakamkan album , Search pernah bermain di kelab- kelab malam sekitar Kuala Lumpur antaranya Red Roster Club Kuala Lumpur .
  72. Apatah lagi dengan kemunculan penyanyi penyanyi baru yang memberi saingan yang sengit ketika itu antara yang menjadi siulan & diperkatakan ketika itu ialah Saleem yang muncul dengan lagu - lagu popular ketika itu antaranya Aduhai! Seribu Kali Sayang, Bukan Aku Tak Cinta & Sheilla, yang mana kesemuanya dikeluarkan pada tahun yang sama iaitu tahun 1993 menerusi label SCS.
  73. Beberapa tahun sebelumnya, beliau telah memenangi beberapa pertandingan nyanyian antarabangsa, antaranya Anugerah Emas Asia New Singer Competition di Shanghai Asia Music Festival, yang di adakan di Shanghai, China pada tahun 1999, dan Anugerah Persembahan Vocal Terbaik Wanita serta Pemenang Pop/Top 40 Kategori Lagu International di South Pacific International Song and Singing Competition 1999 yang diadakan di Gold Coast, Queensland, Australia, pada tahun yang sama.


No comments:

Post a Comment