Wednesday, February 17, 2016

Contoh Ayat Perkataan "bekalan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "bekalan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Setiap rumah dibekalkan dengan bekalan air dan elektrik.
  2. Infrastruktur bekalan air ini melibatkan Tanah Tinggi Lojing.
  3. Viet Cong menerima panduan, senjata dan bekalan daripada Vietnam Utara.
  4. Tenaga Nasional Berhad adalah syarikat bekalan elektrik yang terbesar di Malaysia.
  5. Friksional ini merujuk kepada ketaksesuaian di antara permintaan dan bekalan buruh.
  6. Terdapat penduduk di sini menggunakan bekalan air daripada mata air bukit dan hulu sungai.
  7. Agak sukar untuk mendapatkan bekalan buah bacang kerana buah tersebut bermusim setiap tahun.
  8. Antaranya ialah bekalan ketera kebal M1A1 Abrams ,jet pejuang AH-64 Apache dan jet pejuang F-16
  9. Sejak penemuan minyak, Iran menjadi sumber bekalan minyak utama kepada negara-negara bersekutu.
  10. Pada abad ke-18 bekalan kayu di England kehabisan dan kok, bahanapi fosil, digunakan sebagai ganti.
  11. Para pengiran tiba di Constantinople dengan bekalan makanan yang sedikit dan bantuan daripada Alexius I.
  12. Peralatan pendakian dan bekalan di bawa oleh yak, dzopkyos dan porter ke kem pengkalan di Glasiar Khumbu.
  13. Pengurusan bekalan air tertakluk di bawah pentadbiran negeri sebagaimana aturan Perlembagaan Persekutuan.
  14. Walaupun ia pekan kecil, tetapi secara asasnya pekan ini menyediakan bekalan keperluan harian yang mencukupi.
  15. Kapal terbang tangki KC-135 akan mengisi minyak pesawat pengebom, meskipun mengorbankan bekalan mereka sendiri.
  16. Prinsip penawaran dan permintaan membayangkan bahawa apabila bekalan hidrokarbon berkurangan, harga akan meningkat.
  17. Negera-negara Arab lain juga menyertai peperangan ini dengan menyediakan bekalan tambahan persenjataan dan kewangan.
  18. Air Kelantan Sdn Bhd telah diberikan projek membaikpulih infrastruktur sistem bekalan air di Kelantan bernilai RM600 juta.
  19. Sebenarnya Havana adalah pelabuhan perdagangan yang membekalkan bekalan makan dan minuman kepada ahli pelayaran dan pedagang.
  20. Bandar ini tidak mempunyai sistem bekalan air sehingga tahun 1931, apabila 55.3 km sistem paip air diletakkan di bawah tanah.
  21. Di Eropah Utara, masyarakat mampu hidup mudah dengan bekalan makanan yang banyak dari tanah paya terbentuk akibat cuaca lebih panas.
  22. Kali ini bukan sahaja untuk menjadi Presiden Bandar Metrofulus, malah untuk menguasai bekalan air dunia melalui rancangan "Planet Hitam".
  23. Faktor utama peralihan ini tidak kelihatannya sebagai kelebihan teknologi kerjabesi, tetapi sebaliknya disebabkan gangguan bekalan timah.
  24. Takungan Miyun yang dibina pada hulu Sungai Chaobai ialah takungan Beijing yang terbesar dan merupakan satu sumber bekalan air yang penting.
  25. Araz takungan terletak di bahawa bekalan air sungai untuk keperluan pertanian dan empangan air menghasilkan elektrik untuk kedua Azerbaijan dan Iran.
  26. Misalnya, di Eropah Utara, masyarakat boleh hidup dengan bekalan makanan yang mencukupi dari tanah rawang yang terhasil dari iklim yang lebih hangat.
  27. Oleh sebab kaya dengan sungai sepanjang tahun, Himachal juga menjual bekalan hidroelektrik ke negeri-negeri lain seperti Delhi, Punjab dan Rajasthan.
  28. Ibu pejabat syarikat bekalan elektrik dan air negara, Tenaga Nasional Berhad dan Syarikat Bekalan Air Selangor , terletak di sekitar Jalan Bukit Pantai.
  29. Ini mungkin mengurangkan bekalan kayu yang boleh digunakan manakala flin menjadi rapuh pada suhu-suhu yang rendah dan tidak boleh digunakan sebagai alat.
  30. Apabila keadaan meruncing dan pendaratan tidak lagi boleh dibuat, pesawat C-123 Provider menjalankan operasi pengguguran bekalan menggunakan teknik LAPES.
  31. Oleh itu warga Palestin di Semenanjung Gaza tidak mendapat bekalan makanan dan fasiliti lain seperti gas, bekalan elektrik, air, ubat dan pelbagai barangan lain .
  32. Pasukan Wildcats kembali ke gim setelah bekalan kuasa kembali pulih dan memenangi perlawanan dengan jaringan kemenangan oleh Troy yang memberikan mereka mata 68-67.
  33. Para sekutt barat berjaya mengatasi kepungan itu dengan mengangkut bekalan makanan dan lain-lain melintasi Kepungan tersebut ke kota dari 24 Jun 1948 hingga 11 Mei 1949.
  34. Modul ini juga membawa sistem sokongan hidup baru untuk mengitar semula air dan menjana oksigen di dalam Mir, yang mana mengurangkan kebergantungan kepada bekalan dari bumi.
  35. Sulfur yang dikeluarkan dari minyak, gas dan Pasir Minyak Athabasca telah menjadi bekalan lebihan dalam pasaran, dengan simpanan stok sulfur yang sangat besar di serata Alberta.
  36. Menjelang dekad 1930-an, bekalan air diperlihatkan sebagai suatu persoalan untuk Terusan Panama, dan menyebabkan pembinaan Empangan Madden di Sungai Chagres di utara Tasik Gatun.
  37. Kapal bolak balik akan digunakan bagi mengangkut bekalan dan manusia ke dan daripada Mir, dan para angkasawan Amerika akan tinggal di Mir untuk selama beberapa bulan terakhir, membolehkan A.S.
  38. Mereka bertanggungjawab atas kebanyakan isu termasuklah kualiti bekalan air, penyelengaraan jalan raya, mengawal peletusan wabak penyakit, mengawasi pasar-pasar, dan pelaksanaan upacara pengebumian.
  39. Rantau ini sering dipanggil buaian tamadun, kerana ia menyaksikan pembangunan beberapa tamadun manusia terawal, yang berkembang berkat bekalan air dan sumber-sumber pertanian yang terdapat di Hilal Subur.
  40. Oleh itu, harga yang lebih tinggi akan menyebabkan meningkatnya bekalan tenaga boleh baharu alternatif kerana sumber yang kurang menjimatkan sebelum ini sudah semakin cukup menjimatkan untuk dieksploitasi.
  41. Antara tanggungjawab utama bank pusat adalah mengekalkan kestabilan mata wang negara dan bekalan wang, mengawal kadar faedah dan bertindak sebagai peminjam terakhir kepada sektor bank ketika krisis kewangan.
  42. Satu peristiwa yang terpenting dalam Program Angkasa Lepas Mir, adalah lawatan kapal angkasa bolak balik Amerika Syarikat ke stesen ini sebanyak 11 kali, yang membawa bekalan dan menyediakan penukaran anak kapal.
  43. Pertama, mengikut ekonomi klasik ortodoks, monetaris, Keynesian, Ekonomi Austria dan teori ekonomi neoklasikal, yang menumpukan kepada kesan makroekonomi bekalan wang, termasuk pengeluaran besar-besaran dan penggunaan.
  44. Sejak itu terdapat bekalan yang berterusan bagi hasil sastera dalam subjek ini, kebanyakan pengarangnya menggayakan diri mereka sebagai akauntan dan guru jurusan ini, maka terbuktilah bahawa akauntan profesional dikenali dan diupah.
  45. Constantinople adalah bandar besar di Eropah pada masa itu, tetapi "tentera" Peter juga amat besar bilangannya, dan perbezaan budaya serta keengganan untuk menyalurkan bekalan kepada orang-orang yang sebegitu besar jumlahnya membawa kepada ketegangan.
  46. Pesawat C-123 menjalankan pelbagai operasi seperti menggugurkan anggota payung terjun, pengangkutan anggota, peluru dan bekalan lain, penyemburan bahan kimia , penerbangan ehsan, penerbangan menyelamat, pemindahan udara dan penghantaran pundi bahan api.
  47. Dalam dasar agraria, kegagalan bekalan makanan ketika Kemaraan Raksasa diatasi oleh pembubaran pengkolektifan secara beransur-ansur pada 1960-an yang membayangkan lagi pembubaran pengkolektifan secara menyeluruh di bawah kempimpinan Deng Xiaoping kelak.
  48. Ada pihak di sayap kanan yang mendukung kapitalisme laissez faire yang cenderung kepada minarkisme dengan campur tangan kerajaan yang minima dalam ekonomi selain mengawal bekalan wang dan sedikit pencukaian selain menyokong pihak tentera dan keselamatan.
  49. Untuk itu, Israel membenarkan antara 500 dan 600 buah lori bekalan makanan masuk setiap hari ke Semenanjung Gaza .Hamas mengkritik Israel kerana sekatan masih berterusan sehingga rakyat Palestin terpaksa melakukan penyeludupan bawah tanah untuk ke seberang.
  50. Bermula pada tahun 1654, para penentang ini dipenjara atau dibuang negara ke Afrika Selatan oleh Syarikat Hindia Timur Belanda, yang menemu dan menggunakan apa yang kini Cape Town sebagai stesen bekalan semula untuk kapal-kapal yang mengembara di antara Eropah dan Asia.
  51. Masalah yang dihadapi mereka adalah bekalan dan juga budaya: orang ramai perlukan makanan dan bekalan, dan mereka menjangkakan bandar-bandar tuan rumah akan memberi kepada mereka makanan dan bekalan â€” atau sekurang-kurangnya menjual kepada mereka dengan harga yang berpatutan.
  52. Selepas memberitahu gabenor Mexico dan Larkin bahawa dia hanya sekadar membeli bekalan dalam perjalanan ke Oregon, dia sebaliknya memasuki kawasan berpenduduk di California dan melawat Counti Santa Cruz, California dan Lembah Salinas, dengan menjelaskan bahawa dis sedang mencari rumah tepi pantai bagi ibunya.
  53. Paksi pimpinan Mao Zedong yang lebih radikal setuju bahawa cara terbaik untuk membiayai pengindustrian adalah kerajaan menguasai bidang pertanian, dan dengan itu memonopoli pengedaran danbekalan tanaman, sekaligus membolehkan kerajaan membeli hasil tani pada harga rendah lalu menjualnya pada harga yang lebih tinggi, untuk mengutip modal yang diperlukan untuk mengindustrikan negara.
  54. Dalam segi ekonomi, Ibn Khaldun memajukan teori nilai dan hubungkaitnya dengan tenaga buruh, memperkenalkan pembahagian tenaga kerja, menyokong pasaran terbuka, menyedari kesan dinamik permintaan dan bekalan keatas harga dan keuntungan, menolak cukai yang tinggi, menyokong perdagangan bebas dengan orang asing, dan percaya kepada kebebasan memilih bagi membenarkan rakyat bekerja keras untuk diri mereka sendiri.
  55. Dianggarkan jumlah penduduk bagi daerah Kuala Balah ialah seramai 13,700 orang penduduk.Majoriti nya penduduk berbangsa Melayu.Secara umumnya,penduduk-penduduk di daerah Kuala Balah tinggal di kampung-kampung yang padat di sepanjangLaluan Persekutuan Malaysia 66 dan juga di pinggir sungai.Memandangkan Pekan Kuala Balah menjadi tumpuan ramai,pelbagai kemudahan sentiasa dinaiktaraf oleh kerajaan mengikut keperluan semasa penduduk.Secara keseluruhannya,keadaan fizikal pekan ini sudah lengkap dengan kemudahan jalan raya yang sempurna, bekalan elektrik dan air yang semakin baik,liputan telefon talian tetap dan selular dan akses internet yang semakin baik.


No comments:

Post a Comment