Monday, May 15, 2023

Bina Ayat dengan Perkataan "rakan"

Bina ayat

Maksud Perkataan "rakan"

Perkataan "rakan" merujuk kepada individu yang berkawan atau bekerjasama dalam sesuatu aktiviti atau hubungan. Rakan boleh merujuk kepada teman, kawan, atau orang yang berada dalam lingkungan sosial yang sama. Mereka berkongsi persahabatan, sokongan, dan pengalaman bersama.

Bina Ayat Menggunakan Perkataan "rakan"

  1. Saya sangat gembira mempunyai beberapa rakan yang setia dan sentiasa menyokong saya.
  2. Rakan-rakan saya mengadakan jamuan makan malam untuk merayakan kejayaan kami.
  3. Kami menjadi rakan rapat sejak dari zaman persekolahan.
  4. Saya menghargai sokongan dan kepercayaan yang diberikan oleh rakan saya.
  5. Kami bekerjasama sebagai rakan pasukan untuk menyelesaikan projek tersebut.
  6. Saya merasa bertuah kerana mempunyai rakan yang boleh diandalkan.
  7. Kami sering berkongsi cerita dan pengalaman bersama rakan-rakan kami.
  8. Pada hari ulangtahun saya, rakan-rakan saya menghadiahkan saya hadiah yang sangat istimewa.
  9. Kami berdua menjadi rakan perniagaan dan membuka kedai bersama.
  10. Saya berbangga mempunyai rakan yang selalu menyokong dan memberikan motivasi kepada saya.
  11. Kami berjalan-jalan bersama sebagai rakan perjalanan.
  12. Setiap kali saya menghadapi masalah, rakan saya sentiasa ada di sisi saya untuk memberikan nasihat.
  13. Kami mengadakan aktiviti sukan bersama sebagai rakan senamrobik.
  14. Ketika saya bersedih, rakan saya berusaha membuat saya tersenyum dan memberikan sokongan.
  15. Kami merancang percutian bersama sebagai rakan perjalanan.
  16. Saya merasakan kehilangan apabila rakan saya berpindah ke negara lain.
  17. Kami berdua adalah rakan sepasukan dalam perlawanan hoki.
  18. Saya ingin berterima kasih kepada semua rakan saya yang membantu saya mencapai impian saya.
  19. Kami sering bertukar-tukar pendapat dan idea sebagai rakan perniagaan.
  20. Saya bersyukur kerana mempunyai rakan yang memahami dan menerima saya seadanya.
  21. Kami berkumpul sebagai rakan sukan untuk menjalani latihan yang intensif.
  22. Saya dan rakan saya menjalankan projek penyelidikan bersama untuk menyelesaikan masalah kompleks.
  23. Kami berdua menjadi rakan penulis dan sering memberikan pandangan dan kritikan konstruktif.
  24. Saya menghargai kerjasama yang baik antara saya dan rakan-rakan saya dalam menyelesaikan tugasan kumpulan.
  25. Kami berkongsi minat yang sama dalam seni dan sering melukis bersama sebagai rakan seni.
  26. Saya sangat menghargai nasihat dan sokongan yang diberikan oleh rakan saya ketika saya menghadapi cabaran dalam kehidupan.
  27. Kami berkongsi makan tengahari setiap hari sebagai rakan kerja.
  28. Saya dan rakan-rakan saya menjadi pasukan yang kompak dalam pertandingan debat antara sekolah.
  29. Kami bersama-sama menghadiri kursus motivasi untuk meningkatkan diri sebagai rakan pembelajaran.
  30. Saya dan rakan saya menganjurkan kempen kesedaran sosial bagi membantu komuniti yang memerlukan bantuan.
  31. Kami sering berkumpul sebagai rakan keluarga untuk merayakan perayaan-perayaan kecil.
  32. Saya bersyukur mempunyai rakan yang memahami dan menerima kelemahan dan kelebihan saya.
  33. Kami menyokong satu sama lain dalam mencapai matlamat kewangan sebagai rakan kewangan.
  34. Saya dan rakan saya membentuk satu pasukan penyelamat sukarela untuk membantu dalam kecemasan.
  35. Kami menjadi rakan yang tidak terpisahkan sejak dari zaman universiti.
  36. Saya merasa bertuah kerana mempunyai rakan yang boleh dipercayai dan jujur dalam hubungan kami.
  37. Kami bertemu sebagai rakan dalam satu kursus keusahawanan dan menjadi inspirasi satu sama lain.
  38. Saya dan rakan saya sering membincangkan buku-buku yang kita baca sebagai rakan pembaca.
  39. Kami mengatur majlis perjumpaan sebagai rakan alumni untuk mengenang kenangan zaman persekolahan.
  40. Saya dan rakan saya menjadi mentor bagi pelajar-pelajar muda untuk membimbing mereka dalam pencapaian akademik.


No comments:

Post a Comment